Ainepass: Geograafia II kursus
| Õppeaasta: | 2025/2026 |
| Valdkond: | Loodusained |
| Periood: | 2 |
| Aine: | Geograafia |
| Nimetus: | Geograafia II kursus |
| Õpetaja: | Marili Uluots |
| Klass: | 10KU, 10LO |
| Staatus: | Kohustuslik kursus |
| Osalejate kriteeriumid: | Läbitud on geograafia I kursus. |
| Maht: | 19x70min |
| Eesmärgid: | Õpilane: 1) tunneb huvi geograafia ning teiste loodus- ja sotsiaalteaduste vastu ning mõistab nende tähtsust igapäevaelus ja ühiskonna arengus; 2) rakendab loodusainetes omandatud teadmisi ja oskusi keskkonna objektide, nähtuste ja nendevaheliste põhjuse-tagajärje seoste selgitamiseks ning analüüsimiseks, kasutades loodusteadustele omast keelt ning loodusteaduslikke mudeleid; 3) märkab, sõnastab ja lahendab igapäevaelu probleeme, langetab põhjendatud otsuseid, kasutab loovat ja kriitilist mõtlemist; 4) sõnastab loodusteadustega seotud uurimisküsimusi, kavandab ja korraldab uuringut, järgides ohutusnõudeid, ning teeb tõenduspõhiseid järeldusi; 5) leiab geograafiainfo nii eesti- kui ka võõrkeelsetest allikatest ja hindab selle usaldusväärsust; kasutab õppimiseks ning koostööks meedia- ja tehnoloogiavahendeid; 6) mõistab teaduse olemust, olulisust ja piiranguid, loodusteaduste ja tehnoloogia seoseid ning riske; 7) väärtustab elurikkust ja kultuurilist mitmekesisust ning jätkusuutlikku arengut; 8) on omandanud ülevaate geograafiaga seotud elukutsetest ja karjäärivõimalustest ning on motiveeritud elukestvaks õppeks. |
| Õpitulemused: | Põllumajandus ja toidutootmine ning keskkonnaprobleemid 1) arutleb maailma toiduprobleemide ning nüüdisaegse põllumajanduse, sh tehnoloogia võimaluste üle nende lahendamisel; 2) selgitab põllumajanduse osa toidutootmisahelas, seost teiste majandusharude ja eluvaldkondadega; 3) seostab mullatekke tingimusi mulla koostise, ehituse ja omadustega ning toob näiteid mullatüüpide ja mullaprotsesside kohta eri bioomides; 4) arutleb muldade hävimise ja selle peatamise võimaluste üle; 5) iseloomustab eri tüüpi põllumajandusettevõtteid maailmas, seostab neid kohalike oludega ja analüüsib nende mõju keskkonnale; 6) analüüsib teabeallikate põhjal mõne riigi põllumajandust mõjutavaid tegureid, põllumajanduslikku tootmist ja selle mõju keskkonnale; 7) iseloomustab vesiviljelust ja selle mõju veekeskkonnale mõne piirkonna näitel.
Metsamajandus ja -tööstus ning keskkonnaprobleemid 1) teab kestliku metsamajanduse olemust ja selle olulisust ning selgitab metsamajanduse ja -tööstusega seotud keskkonnaprobleeme; 2) teab metsavarude hindamise eri võimalusi; 3) teab metsatüüpe ja maailma metsarikkamaid piirkondi ning seostab neid metsa kasutamise võimalustega; 4) võrdleb teabeallikate põhjal metsamajandust ja -tööstust eri riikides; 5) arutleb ökosüsteemi teenuste üle metsa näitel ja selgitab puidu rolli süsinikuringes.
Energiamajandus ja keskkonnaprobleemid 1) arutleb maailma energiamajanduse muutuste üle ning seostab energiamajanduse arengu kliimapoliitikaga; 2) iseloomustab teabeallikate põhjal energiaallikate paiknemist maailmas ja seostab neid kasutamise võimalustega; 3) analüüsib teabeallikate põhjal riikide energiamajandust ning sellega seotud majandus-, sotsiaal- ja keskkonnaprobleeme; 4) arutleb energiamajanduse jätkusuutlikkuse teemadel. |
| Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | Sissejuhatus: Kestlik areng. Põllumajandus ja keskkonnaprobleemid Maailma toiduprobleemid ja nende lahendamise võimalused. Põllumajanduse roll toidu-tootmisahelas ning seosed teiste majandusharudega. Metsamajandus ja -tööstus ning keskkonnaprobleemid Metsavarude hindamise võimalused. Energiamajandus ja keskkonnaprobleemid Maailma energiaprobleemid. |
| Hindamine: | Kursuse hinne kujuneb 2-3 kontrolltöö ja iseseisvate tööde tulemusena. Kui kontrolltööst on sooritatud 100-90%, siis on hinne 5, kui on sooritatud 89-75%, siis on hinne 4 ja kui tulemus on 74-50%, siis on hinne 3. Hinne on 2 kui on sooritatud 49%-…. hindelisest tööst. |
| Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Kursuse hinne kujuneb kontrolltööde ja isesivate tööde hinnete keskmisena. Kõik kontrolltööd peavad olema sooritatud positiivsele hindele. |
| Võlgnevuste likvideerimise võimalused: |
|
| Õppematerjalid: | Ainsaar, M., Jauhiainen, J. S., Liiber, Ü., Müristaja, H., Raagmaa, G., Roosaare, J. (2013). Geograafia gümnaasiumile, III kursus, loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid. Eesti Loodusfoto „Uus Maailmaatlas“ teine trükk, kaardikirjastus Jana Seta, 2014 |