Ainepass: Projektikursus
Õppeaasta: | 2025/2026 |
Valdkond: | Keel ja kirjandus |
Periood: | 1 |
Aine: | Kultuuriprojekti kursus |
Nimetus: | Projektikursus |
Õpetaja: | Katrin Roodla, Anneli Leima, Heily Soosaar, Liina Raudvassar, Maret Kuura |
Klass: | 12KU |
Staatus: | Suunakursus |
Osalejate kriteeriumid: | kultuurisuuna õpilased |
Maht: | 1 tund (1×70 minutit) nädalas auditoorset tööd I perioodil ja iseseisev projektitöö II perioodil detsembri 1. nädalani |
Eesmärgid: | 1. grupp „Materiaalne kultuur, usund ja müüt“: lõimida materiaalne kultuur religiooni ja mütoloogiaga, tuua välja seosed usundi, kirjanduse ja teaduse vahel. 2. grupp „Folkloor ja etnoloogia“: lõimida folkloori liike, uurida etnoloogiat, saada osa pärimuskultuurist. 3. grupp „Pärandtehnoloogia, rahvakunst“: õppida tundma Eesti rahvakunsti käsitöö valdkonda. Tutvuda rahvakunsti pärimusega. Õppida tundma põhilisi kudumise võtteid. Õppida lugema mustreid ja luua skeeme ning otsida informatsiooni muis.ee keskkonnast. |
Õpitulemused: | 1. grupp „Materiaalne kultuur, usund ja müüt“ Õpilastel kujuneb arusaam müüdi ja usundi seostest teadusliku ajalookäsitlusega, tutvutakse kultuuri-ja usundilooliste oluliste objektidega ja nendega seotud kirjandusteostega. Lõpptulemusena valmib kas grupitööna (2 inimest igas) või individuaalselt video kodukohtade/kodukoha kohapärimuslugudest, lugu tuleks siduda ka perelooga suhestuva esemelise kultuuri objektiga (maakoht, elamu, oluline pärandatud ese vms). 2. grupp „Folkloor ja etnoloogia“
Õpilane omandab teadmised kudumisest ja kirikinda olemusest. Õpib kinda kudumise erinevaid etappe. Õpilane koob kirikindad oma esivanema sünnipaiga/elukoha piirkonna traditsioonide järgi. |
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | 1. grupp „Materiaalne kultuur, usund ja müüt“ Uuritakse maailma loomise müüte ja nende kajastusi erinevates usundites (piibel, koraan), teaduslikke selgitusi Suur Pauk), Kaali meteoriidiga seotut nii teaduslikust kui kirjanduslikust aspektist (L. Meri “Hõbevalge”, rahvalaulud). Tegeldakse kohapärimuslugudega, tutvutakse Toomemäe ja sellega seotud lugudega (toomkirik; “Kalevipoeg”, ohvrikivi). Uuritakse põrgut pärimuses, s.h Eesti kohapärimuses, hingedeajaga seotud mütoloogiat ja kombestikku. Õpilased uurivad oma kodukohtadega seotud kohapärimust, mille põhjal valmib projekti kokkuvõttev töö: video, milles materiaalse kaudu avatakse oma pere lugusid ja suhet kohaga/esemega.
Rahvakunst on osa rahvakultuurist, mis kunstiloominguna avaldub tarbeesemete ja tööriistade, rõivaste, mööbli ja hoonete vormis ja kaunistustes. Kursus keskendub rahvakunsti käsitöö osale, kus süvitsi analüüsitakse kirikinnaste valdkonda. |
Hindamine: | 1. Kontakttundides aktiivne osalemine, oma perepärimuse kohta iseseisev materjali kogumine, süstematiseerimine ja filmimine, mille põhjal esitletakse projekti. Ülesanne loetakse arvestatuks, kui õpilane suudab kirjeldada üle poole omandatud/kogutud materjalist, suudab kirjeldada projektitöö tuuma ja tegemiseks vajalikke etappe; ülesanne loetakse mittearvestatuks, kui õpilane suudab kirjeldada alla poole materjalist. Kursuse arvestatuks lugemise peab õpilane esitama projektitööna nõuetele vastava video.
Grupi "Pärandtehnoloogia, rahvakunst" õpilane peab koostama ja esitama esitluse, kus on olemas tema poolt valitud kinnaste info (täpsustatakse tunnis) ja kuduma vastavad kirikindad, mis mahuvad inimesele kätte. Kinnastel peavad olema kõik kindale omased tunnused ja osad nt pöial, laba jne) |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Kursuse hinne sõltub kontakttundides käimisest (lõpptulemust ei mõjuta kuni 2 kontakttundidest puudumist mõjuval põhjusel); panusest projektitöösse ja projektitöö kvaliteedist (töö teemakohasusest ja sisukusest, vastavusest juhendaja nõudmistele, töö esitlemisest klassile ning kaaslaste tagasisidest grupitöö protsessis osalemise kohta); kursuse vahearvestuse hinde positiivsest tulemusest skaalal „arvestatud- mittearvestatud“. Grupis "Pärandtehnoloogia, rahvakunst" kujuneb lõpptulemus esitatud valmis töödest (esitlus ja kindapaar), mis peavad 95% osas valmis olema, teostatud. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Õpilane esitab individuaalse teemakohase video, arutluse või kindad ja esitluse kokkulepitud ajaks. |
Õppematerjalid: |