Tartu Tamme Gümnaasium

Ainepassid

Ainepassid

Ainepass: Bioloogia 3. kursus

Õppeaasta: 2025/2026
Valdkond: Loodusained
Periood: 2
Aine: Bioloogia
Nimetus: Bioloogia 3. kursus
Õpetaja: Urmas Tokko
Klass: 11LO
Staatus: Kohustuslik kursus
Osalejate kriteeriumid:

Ei ole

Maht:

Üks kursus

Eesmärgid:

Vastavalt riiklikule õppekavale 2023 (https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1080/3202/3006/18m_gym_lisa4.pdf)

(lk 6, ptk 2.1.2). Üld- ja valdkonnapädevustest on fookuses järgnev:

  1. Probleemide lahendamise ja igapäevaeluga seotud põhjendatud otsuste tegemise oskus, rakendades süsteemseid loodusteaduslikke teadmisi ning kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist.  

  2. Õpipädevus.

  3. Digipädevus.

Erilisem tähelepanu on nendel eesmärkidel:

  1. Süsteemse ülevaate saamine eluslooduse objektidest, protsessidest ja nähtustest ning nendevaheliste seoste mõistmine;

  2. Põhjalike bioloogiateadmiste omandamine (ainekava piires), aluse loomine edukaks edasiõppimiseks kõrgkoolides, sh meditsiini- ja loodusteaduslikel erialadel;

  3. Õpitava (vastavalt siinsetele õpitulemustele ja aine sisule) seoste mõistmine igapäevaelu nähtuste ja protsesside ning teadussaavutuste ja -uudistega;

  4. Üldise ja kriitilise mõtlemisvõime arendamine bioloogia kontekstis.

Õpitulemused:

Üldisemalt, ainekursuse läbinud õpilane:

  1. oskab õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades kasutada, seostada omandatud teadmisi varemõpituga ja analüüsida oma teadmisi ja oskusi; 

  2. teeb rühmas ja arvuti/internetikeskkonnas tulemuslikult koostööd, oskab infot kriitiliselt hinnata ja õpib tehisaru kriitilist/analüütilist kasutamist aineõppes.  

  3. on omandanud süsteemse ülevaate eluslooduse objektidest, protsessidest ja nähtustest ning mõistab nendevahelisi seoseid, on omandanud ainekava sisu RÕK III kursuse teemade piires (vt RÕK õpitulemused ja Sisu lühikirjeldus), mis võimaldab soovi korral edasiõppimist, sh meditsiini- ja loodusteaduslikel erialadel

  4. mõistab õpitava (vastavalt ainekavale) seoseid igapäevaelu nähtuste ja protsesside ning teadussaavutuste ja -uudistega.

Teemal Pärilikkus ja muutlikkus õpilane:

  • toob näiteid pärilikkuse ja muutlikkuse avaldumise kohta eri organismirühmadel;

  • võrdleb mutatsioonilise ja kombinatiivse muutlikkuse tekkepõhjusi ning tulemusi;

  • analüüsib modifikatsioonilise muutlikkuse graafikuid;

  • seostab Mendeli katsetes ilmnenud fenotüübilisi suhteid genotüüpide rekombineerumisega;

  • lahendab geneetikaülesandeid Mendeli seadustest, AB0- ja reesussüsteemi vererühmadest ning suguliitelisest pärandumisest;

  • suhtub vastutustundlikult keskkonnategurite rolli inimese puuete ja haiguste tekkes.

Teemal Bioevolutsioon õpilane:

  • selgitab Darwini evolutsioonikäsitlust;

  • toob näiteid loodusteaduste uuringute kohta, mis tõestavad bioevolutsiooni;

  • analüüsib ja hindab erinevaid seisukohti elu päritolu kohta Maal;

  • võrdleb loodusliku valiku vorme, nende toimumise tingimusi ja tulemusi ning toob nende kohta näiteid;

  • mõistab evolutsiooni geneetilisi aluseid, analüüsib ning hindab eri tegurite osa uute liikide tekkes, toob selle kohta näiteid;

  • suhtub kriitiliselt bioevolutsiooni pseudoteaduslikesse käsitlustesse.

Tähelepanu!

III kursuse Evolutsiooni teemast/peatükist käsitletakse ca pool.  Evolutsiooni peatüki II osa õppimine toimub 12.klassis, 4. kursusel: see võimaldab nüüd geneetika teema põhjalikumat käsitlust, mis on võimalik IV kursuse Inimese teema ettenähtust põgusamale kordamisele seoses samale klassile 10. klassis toimunud füsioloogia suunakursusega.

 

Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö):

Riikliku õppekava kohustuslik bioloogia 3. kursus (sh Evolutsiooni teemast ca 1/2). Selle peamised teemad/peatükid on:

  1. Pärilikkus ja muutlikkus: Sissejuhatus klassikalisse geneetikasse, põhimõisteid, ülesande vormistamise reegleid, näidisülesanded. Tunnuste pärandumine, alleelidevahelise vastasmõju tüübid; Mendeli seadused (1., 2., 3.), suguliiteline pärandumine, veregruppide (A-B-0 ja reesus) – ja vastavate ül lahendamine kõigil neil teemadel. Morgani seadus ja vastava geneetikaülesande tutvustus.

  2. Bioevolutsioon: Sissejuhatus kursusesse. Evolutsiooni mõiste ja vormid. Eluslooduse süstemaatika ja evolutsioneerimise näiteid taime- ja loomariigist. Evolutsiooni tõendavad teadusharud. Elu areng Maal. Evolutsiooniteooriad, Darwini teooria ja looduslik valik, selle vormid. Evolutsiooni geneetilised alused (sh geenivool, geneetiline triiv).

Teemad, mis jäetakse käsitlemiseks IV kursuses: Geograafilise liigitekke mehhanism. Kohastumine, kohastumused. Makroevolutsiooni vormid. Inimese evolutsioon.

Hindamine:

Olulised hinnatavad tööd on kolm kontrolltööd.

Nende tööde tulemuste, kolme hinde alusel kujuneb kursusehinne. Seega kõiki kursuse teemasid hõlmavat kursuse arvestustööd ei planeerita.

1) Kirjalikud, sh elektroonsed (Moodle keskkonnas) kontrolltööd (3) hinnatakse RÕK (riikliku õppekava) protsentskaala järgi.

2) Õpilase puudumisel üle 1/3 õppetundidest on õpetajal õigus kohustada õpilast sooritama kursuse arvestus hoolimata varasematest hinnetest. Kursuse hindeks jääb sel juhul kursuse arvestuse hinne ning seda enam järele ei vastata.

3) Hindamisel kasutatakse numbrilise hinde täiendamiseks „+“ ja „-„ märke, mis näitavad vastava  hinde %-skaala ülemise või alumise väärtuse lähedast tulemust.

Tagasidestamine toimub:

  • Lühikese suulise tagasisidena tunnis, sh õpperühma ühiste aruteludena;

  • Kirjalike lühi-kommentaaridena paberil töödel või veebikeskkonna automaatse tagasisidena (Moodles);

  • Elektroonsete lühitestide ning kodu- ja rühmatööde sooritamise ja vastuste analüüsina.

Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne):

Kursusehinne pole automaatselt kolme kontrolltöö hinnete keskmine, kuigi reeglina saab seda arvestada (nt hinneteseis 5, 4, 3 = 4; või 5, 5, 4 = 5). Kaalukamaks loetakse vajadusel Klassikaline geneetika nr 2 (sh geneetika ülesanded) hinnet. Näiteks: hinneteseis tööde järjekorras (Geneetika nr 1, Geneetika nr 2, Evolutsioon) 3, 3, 5 annab kokku pigem hinde „3“. Sealjuures arvestatakse kursusehinde panekul ka numbrilise hinde täiendamiseks kasutatud „+“ ja „-„ märke. (nt 3+, 3+, 5 annab kursusehindeks pigem „4“).

Kui kursuse üks olulistest hinnatavatest töödest on mitterahuldav ("1" või "2"), on kogu kursuse hindeks reeglina maksimaalselt "rahuldav". Kahe mitterahuldava (mittearvestatud) hinde puhul kursuses hinnatakse see mitterahuldavaks.

Kooliastmehinne kujuneb 4 riikliku õppekava kursuse tulemuste alusel. Vajadusel (hinneteseisu nn kahevahel oleku puhul) kaalutakse üksikute kontrolltööde sooritatuse taset: nt kas on „vaevalt“ hinne „4“ või „tugev 4“.

Võlgnevuste likvideerimise võimalused:

1) Iga mitterahuldavalt hinnatud kontrolltööd saab järele vastata ühe korra. 

2) Üldiselt vastavalt kooli hindamisjuhendile ja järelevastamise korrale. Väga põhjendatud erandid kokkuleppel.

3) Järelevastamine kooli üldises järelevastamises, ette registreerimisega e-keskkonnas (Stuudium). Põhjendatud erandid eraldi kokkuleppel.

Õppematerjalid:

Teised, valikuliselt kasutatavad lisaõppematerjalid:

•          Esitlused Eesti Bioloogiaõpetajate Ühingu kodulehel: http://www.ebu.ee/gymnaasium.html

•          Videod (õpetaja valikul): Bozeman Biology ja Crash ourse (Youtube kanalid)

•          e-Koolikotis (keskharidus…loodusained…bioloogia – harjutusi, esitlusi jms) olevad õppematerjalid.

Kursuste ainepassidest moodustuvad Tartu Tamme Gümnaasiumi ainekavad.

Tagasivaade orkestri tegemistele

Tagasivaade rahvatantsijate tegemistele

Tagasivaade segakoori tegemistele