Ainepass: Kirjandus ja ühiskond
Õppeaasta: | 2025/2026 |
Valdkond: | Keel ja kirjandus |
Periood: | 1 |
Aine: | Kirjandus |
Nimetus: | Kirjandus ja ühiskond |
Õpetaja: | Heily Soosaar |
Klass: | 12ME |
Staatus: | Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: | Puuduvad |
Maht: | 20 auditoorset (70-minutilist) tundi |
Eesmärgid: | Kursuse õpetusega taotletakse, et:
|
Õpitulemused: | Õpilane 1) loeb läbi vähemalt kolm proosa- või draamateost ja ühe eesti autori luulekogu, analüüsib ja tõlgendab loetud teoseid nii ühisaruteludes kui ka individuaalses tekstiloomes; 2) arutleb kirjanduse ja ühiskonna omavaheliste suhete üle, nimetab kirjandusteose loomet ja vastuvõttu mõjutavaid tegureid ja toob nende kohta näiteid; 3) iseloomustab põhjalikumalt vähemalt kolme autori loomingut, määrab nende teoste koha ajastus, voolus või rahvuskirjanduses; 4) toob loetud teosele või tekstikatkendile tuginedes näiteid ajastu ja inimese kujutamisest, arutleb teoses käsitletud ühiskondlike probleemide ja väärtuste üle; 5) eristab tekstinäidete põhjal eri žanre ja kujutamisviise, võrdleb vähemalt kahe teose sisu, väljenduslaadi ja ülesehitust; 6) kasutab tekstianalüüsis õigesti kirjanduse põhimõisteid ja laiendab kirjandustekstidele tuginedes oma sõnavara.
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | Kirjanduse positsioon ja funktsioon ühiskonnas (kirjandusväljaanded, -kriitika, kirjandus avalikus ruumis ja meedias, eri meediumides, kirjandusauhinnad). 20. sajandi voolud ja suunad. Modernism. Eksistentsialism. Feminism. Ökokriitiline vaade. Postmodernism. Kirjandus kui ühiskondlike protsesside peegeldaja. Varasema kirjanduse mõju 20. sajandi kirjandusele; Goethe "Faust".Kirjandus ja ühiskond/ideoloogia. Hesse "Stepihunt" või Bulgakovi "Meister ja Margarita". Krossi looming, "Keisri hull". Kivirähk "Ivan Orava mälestused". Oksanen "Puhastus". Kirjandus kui tulevikuühiskonna ennustaja. Huxley "Hea uus ilm" ja Orwell "1984". Murakami. Teadusulme. Maagiline realism, Kafka "Metamorfoos". Postmodernism (Márquez, Kundera, Eco). |
Hindamine: | Kursusel saadavad hinded jagunevad arvestuslikeks (mahukamad tööd, raamatute sisutööd ja analüüsid) ja protsessihinneteks, mis on väiksema kaaluga ja saadakse nt rühmatöös osalemise eest. Kursuse jooksul tehtavate tööde hindamisel lähtutakse eelkõige loetud teoste probleeme ja analüüsi käsitletavatest töödest. Kohustuslik on lugeda läbi 4 teost ja 1 luulekogu ja teha nende põhjal vastavad tööd. |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Kursusehinne kujuneb kursuse jooksul saadud hinnete põhjal. Kokkuvõtva hinde panemisel on suurema kaaluga arvestuslikud hinded. Kolm protsessihinnet omavad ühe arvestusliku hinde kaalu, mida arvestatakse kokkuvõtva hinde panemisel. Kui õpilasel on kursuse jooksul tehtud arvestuslike tööde hulgas üks teos vastamata või selle hinne „mitterahuldav“, on kursusehinne „rahuldav“. "Väga hea" kursusehinde saamiseks peab õpilane osalema tunnitöös aktiivselt. Kui kursuse jooksul on 2 teose vastamise hinne mitterahuldav või on puudutud üle 1/3 tundidest, tuleb teha arvestuste nädalal kogu kursust hõlmav suuline arvestus. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Arvestusliku töö ajal puudunud õpilasel tuleb see vastavalt koolis kehtestatud korrale järele vastata kahe nädala jooksul või mõjuva põhjuse puhul erikokkuleppel õpetajaga hiljem. Mõjuva põhjuseta hiljem esitatud töö hinnet alandatakse. Kui õpilane ei ole mõjuva põhjuseta õigeaegselt lugenud läbi nõutud kirjandusteost, tuleb sooritada keerukam järeltöö. Kui õpilane ei ole käsitletavat teost vastanud ära teose käsitluse jooksul, teeb ta suulise arvestuse arvestuste nädalal. Kui õpilane on puudunud 1/3 ainetundidest või õpilasel on kursuse jooksul 2 teose vastamise hinne "mitterahuldav", tuleb tal sooritada arvestuste nädalal suuline arvestus. |
Õppematerjalid: | A. Nahkur "Realismist postmodernismini" |