Ainepass: Kirjanduse põhiliigid ja žanrid
Õppeaasta: | 2021/2022 |
Valdkond: | Keel ja kirjandus |
Periood: | 2 |
Aine: | Kirjandus |
Nimetus: | Kirjanduse põhiliigid ja žanrid |
Õpetaja: | Maiu Nurka |
Klass: | 11LO, 11TE |
Staatus: | Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: | puuduvad |
Maht: | 19 (70-minutilist) tundi |
Eesmärgid: | Õpilane 1) oskab põhjendada oma lugemiseelistusi ja -kogemusi; 2) teeb loetu põhjal järeldusi ning annab hinnanguid; 3) avaldab ja põhjendab oma arvamust, kasutab oma väidete kinnitamiseks tekstinäiteid ja tsitaate; 4) seostab teksti oma kogemuste ja mõtetega; 5) kirjutab alusteksti põhjal arutlust; 6) tutvustab loetud kirjandusteose autorit, kirjeldab tegevusaega ja -kohta ning olulisi sündmusi, iseloomustab tegelasi; 7) arutleb teose probleemide ja väärtushinnangute üle, oskab tuua sobivaid näiteid nii tekstist kui ka oma elust; 8) selgitab ja kasutab teksti analüüsiks tarvilikke põhimõisteid. |
Õpitulemused: | Kursuse lõpul õpilane 1) tunneb ja eristab kirjanduse põhiliike; 2) analüüsib ja tõlgendab ilukirjandusteost, sõnastab põhiprobleemi ja peamõtte, iseloomustab tegevuskohta ja -aega, tähtsamaid tegelasi; 3) märkab teose keelekasutuse eripära, stiili seoseid teksti sõnumiga; 4) oskab otsida, koguda ja töödelda teavet. |
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | Kirjanduse põhimõisted ja jagunemine. Lüüriliste, eepiliste ja dramaatiliste tekstide olemus. Žanri mõiste. Kirjandusvoolu ja -žanri stiil. Kirjandusteose stiil kui mõtte ühtsus ja väljendusvahendite korrastatus. Tervikteoste lugemine, tõlgendamine, analüüs. |
Hindamine: | Õpilase teadmisi kontrollitakse nii individuaalse kirjaliku soorituse, iseseisva töö kui ka suuliste sõnavõttude ja rühmatööde alusel. Rühmatööde puhul hinnatakse õpilase individuaalset panust. Hindamist puudutavad detailid sõnastatakse õpilase jaoks enne töö algust. |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Kursuse arvestuslikud hinded kujunevad tervikteoste lugemise ja analüüsimise tulemusel ning on võrdse osakaaluga. Hinded, mis annavad õpilasele tunni-, rühma- või kodutööde eest tagasisidet, on kursusehinde kujunemisel väiksema osakaaluga. See tähendab, et need moodustavad hinnete keskmisena kokku ühe arvestusliku osakaaluga hinde (, kui neid on rohkem kui üks). Kui arvestuslike hinnete kõrvale kujuneb vaid üks tunni-, rühma- või kodutööhinne, ei oma see arvestuslikku kaalu, küll aga mõjutavad sellised protsessihinded kursusehinnet, kui see pole arvestuslike hinnete põhjal üheselt määratletav (s.t hinne jääb kahe hinde vahele). Õpilane esitab kursuse lõpus vajadusel õpimapi, mis sisaldab kogu gümnaasiumiastme ainevaldkonna kursuste materjale ning vastab nõuetele (järgitud on õpetaja koostatud juhist). Vajadusel hindab õpetaja seda arvestusliku hindega. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Õpilasel on võimalik töid puudumise või negatiivse soorituse korral järele vastata kahe nädala jooksul alates võlgnevuse teada saamisest/tekkimisest (kui õpilane puudus, siis talle võlgnevuse teada olemise hetkest). Kui töö sellises ajavahemikus järeletegemine on mingil põhjusel võimatu/raskendatud või õpilane vajab ajapikendust, tuleb kokkulepe selleks saavutada esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui kahe nädala jooksul alates võlgnevuse tekkimisest. Vastasel juhul saab tegemata tööst hinne “1”. |
Õppematerjalid: | M. Väljataga „Kirjandus ja selle liigid“ |