Ainepass: 20. sajandi kirjandus
Õppeaasta: | 2025/2026 |
Valdkond: | Keel ja kirjandus |
Periood: | 1 |
Aine: | Kirjandus |
Nimetus: | 20. sajandi kirjandus |
Õpetaja: | Eneli Liblik |
Klass: | 12IT |
Staatus: | Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: | puuduvad |
Maht: | 20 70-minutilist tundi |
Eesmärgid: | Kursuse õpetusega taotletakse, et |
Õpitulemused: | kursuse lõpus õpilane: |
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | 20. sajandi kirjanduse voolud ja suunad. Eesti kirjandusrühmitused. Noor-Eesti. Siuru ja siurulased. Tarapita. Marie Underi jt luule. Modernism 1960.–1970. aastate luules. Luule poeetiline alltekst. Kassetipõlvkond. Modernistlik proosa. Elutõde ja kunstitõde. Kirjandus ja ühiskondlik-poliitilised vastuolud. Kirjandus ja ebaõiglus. K. Vonnegut "Tapamaja korpus 5 ehk laste ristisõda". Düstoopia. Aldous Huxley "Hea uus ilm" ja Ray Bradbury "451° Fahrenheiti". Georg Orwell "1984", "Loomade farm". „Kadunud põlvkond“ 20. sajandi eesti proosa. 1960.–1980. aastate proosa muutused. 1970.–1980. aastate uus põlvkond. Modernistlik draama. Absurditeater. 20. sajandi eesti draama. Modernism Eestis. Arvo Valtoni ja Mati Unti novellid. Eesti ajalugu eesti romaanis. Jaan Kross, Viivi Luik. Modernism 1960.–1970. aastate luules. Luule poeetiline alltekst. Mõisteid: absurdidraama, absurditeater, akmeism, avangardism, eksistentsialism, ekspressionism, futurism, grotesk, imažism, impressionism, kadunud põlvkond, kassetipõlvkond, maagiline realism, modernism, pagulaskirjandus, postmodernism, sümbolism, sürrealism, uusromantism.
|
Hindamine: | Kursuse hinne kujuneb nelja arvestusliku hinde põhjal: 1. 19.09 Eesti luule töö (ettekanne luuletajast ja luuletustest) – lugeda 1 luulekogu ehk vähemalt 30 ühe autori luuletust (valik luuletajaid: Juhan Liiv, Gustav Suits, Betty Alver, Heiti Talvik, Ott Arder, Artur Alliksaar, Juhan Viiding, Karl Ristikivi, Viiu Härm, Hando Runnel, Jaan Kaplinski, Paul-Eerik Rummo, Leelo Tungal, Kersti Merilaas, Viivi Luik, Lehte Hainsalu, Ave Alavainu, Doris Kareva, Tõnu Trubetsky, Tõnu Õnnepalu, Triin Soomets, Karl Martin Sinijärv, Contra, Kristiina Ehin, Jürgen Rooste) 4. Vaatame ühe täispika mängufilmi õpetaja valikul. Kirjutame filmi analüüsi.
Kursuse jooksul täidavad õpilased ka väiksema mahuga ülesandeid, mida hinnatakse protsessihindega, mis võivad tulla lõpphinde panemisel arvesse, kui hinne on kahe hinde vahel. Mitterahuldavalt sooritatud töö tuleb ümber vastata. Sooritamata töö tuleb järele vastata. |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Kursuse hinne on maksimaalselt rahuldav ('3'), kui õpilasel on üks arvestuslikest töödest sooritamata/sooritatud mitterahuldavalt. Kooliastme hinne: aritmeetiline keskmine kõikide kirjanduse kursuste peale, kui hinne kahevahel, siis saavad määravaks 12. klassi kirjanduse kursuste hinded. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Töid saab eelkõige järele vastata neljapäevase järelevastamise ajal ette registreerimisega, erandjuhul ka kokkuleppel õpetajaga konsultatsioonitunnis. Kui õpilane puudub ette teatamata või ei vasta muul põhjusel (väga põhjendatud erandid muidugi võimalikud) luuleettekannet/luuletusi klassis teistele, peab alternatiivina tegema selleteemalise kirjaliku töö, kusjuures hinne on siis maksimaalselt rahuldav ('3'). |
Õppematerjalid: | J. Kaus „20. sajandi kirjandus“, Annus jt „20. sajandi I poole eesti kirjandus“, Annus jt "Uuem eesti kirjandus", paljundatud töölehed ja materjalid õpetaja käest (materjali lisatakse ka Tera kausta). |