Tartu Tamme Gümnaasium

Ainepassid

Ainepassid

Ainepass: Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses II

Õppeaasta: 2024/2025
Valdkond: Keel ja kirjandus
Periood: 3
Aine: Kirjandus
Nimetus: Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses II
Õpetaja: Liina Nagel
Klass: 11KU
Staatus: Kohustuslik kursus
Osalejate kriteeriumid:

Kohustuslik kursus

Maht:

20 70minutilist kontakttundi

Eesmärgid:

 

1) Kujundada terviklik kirjandus- ja kultuurilooline teadmiste süsteem ning ajatelg;
2) anda ülevaade maailmakirjanduse kujunemisest realismist 21.sajandini, ajastu- ja kirjandusvoolude seostest (ajapiirid ja nende
tunnused, tähtsamad žanrid, autorid ja teosed);
3) suunata õpilast nägema paralleele, oskust loetud teoseid võrrelda ja leida sarnasusi ning erinevusi teoses esiletoodud väärtushinnangutes ja tõekspidamistes; 
4) suunata teoste lugemise kaudu nägema ja otsima seoseid ühiskonna ja iseendaga, arendada seeläbi kriitilist mõtlemist;
5) kursuse lõpuks on õpilane lugenud läbi vähemalt kolm tervikteost ja ühe luulekogu, mida suudab tõlgendada ja analüüsida.

 

Õpitulemused:

Õpilane

  • loeb läbi vähemalt kolm tervikteost, analüüsib ja tõlgendab loetud teoseid nii ühisaruteludes kui ka individuaalses tekstiloomes, jagab oma lugemiskogemusi;
  • selgitab kirjandusperioodide ajalist järgnevust realismist kuni 21. sajandi kirjanduseni ning nende seost ajaloo- ja kultuurikontekstiga;
  • leiab kirjandusteosest ajastule või voolule iseloomuliku mõtteviisi ja väärtushinnangute kajastusi;  
  • eristab tekstinäidete põhjal eri žanre ja kujutamisviise, võrdleb teoste sisu, väljenduslaadi ja ülesehitust;
  • kommenteerib loetud tekstikatkendeid ja tervikteoseid nii suuliselt kui ka kirjalikult, arutleb erinevate seisukohtade, peamiste teemade ja probleemide üle;
  • analüüsib ja hindab luule-, proosa- ja draamateoste poeetikat, väljendusvahendite mitmekesisust ja tähendust;
  • kasutab tekstianalüüsis õigesti kirjanduse põhimõisteid ja laiendab kirjandustekstidele tuginedes oma sõnavara.
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö):

Kirjandusloo peajooned ja põhinähtused. Kirjandusperioodide ja -voolude kujunemine ning muutumine realismist kuni postmodernismini, 19. sajandi II poolest kuni 21. sajandi alguseni. Kirjandusteose seosed ajastu kultuuri ja ajalooga, kirjandusžanrite vormi- ja sisutunnused. Eesti kirjandus maailmakirjanduse kontekstis. Realismi kujunemine ja tunnused maailmakirjanduses. Realistlik romaan. Modernistliku draama kujunemine ja tunnused. Modernistlikud suundumused proosas.

A. H. Tammsaare „Tõde ja õigus“ I osa
üks 20. sajandi draamateos (nimekiri Stuudiumis)
Erich Maria Remarque'i romaan "Taeval ei ole soosikuid" või F. Scott Fitzgeraldi romaan "Suur Gatsby"
Kurt Vonneguti romaan „Tapamaja, korpus viis“
 

 

Hindamine:

õpilane arutleb tunnis, loeb kodus ja koolis kohustuslikku kirjandust, teeb kirjalikke ja hindelisi töid.

Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne):

kursust kokkuvõttev hinne kujuneb perioodi jooksul saadud arvestuslike hinnete põhjal. Vähemalt 3 suuremat kirjandustööd teavad olema sooritatud positiivsele hindele. Lisaks saab kursusel ka väiksemaid hindeid, mida võetakse arvesse, kui kursusehinne on kahevahel.

Kooliastme hinne: aritmeetiline keskmine kõikide kirjanduse kursuste peale, kui hinne on kahevahel, siis saavad määravaks 12. klassi kirjanduse kursuste hinded.

Võlgnevuste likvideerimise võimalused:

arvestuslikke töid vastatakse järele üldise järelevastamise ajal kokkuleppel õpetajaga, võimalus ka konsultatsiooniks

Õppematerjalid:

A. Nahkur "Realismist postmodernismini"
E. Annus, L. Epner, M. Velsker "Uuem eesti kirjandus"
J. Kaus "20. sajandi kirjandus"

Kursuste ainepassidest moodustuvad Tartu Tamme Gümnaasiumi ainekavad.

Tagasivaade orkestri tegemistele

Tagasivaade rahvatantsijate tegemistele

Tagasivaade segakoori tegemistele