Õppeaasta: |
2024/2025 |
Valdkond: |
Keel ja kirjandus |
Periood: |
3 |
Aine: |
Kirjandus |
Nimetus: |
Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses II |
Õpetaja: |
Liina Nagel |
Klass: |
11KU |
Staatus: |
Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: |
Kohustuslik kursus
|
Maht: |
20 70minutilist kontakttundi
|
Eesmärgid: |
1) Kujundada terviklik kirjandus- ja kultuurilooline teadmiste süsteem ning ajatelg;
2) anda ülevaade maailmakirjanduse kujunemisest realismist 21.sajandini, ajastu- ja kirjandusvoolude seostest (ajapiirid ja nende
tunnused, tähtsamad žanrid, autorid ja teosed);
3) suunata õpilast nägema paralleele, oskust loetud teoseid võrrelda ja leida sarnasusi ning erinevusi teoses esiletoodud väärtushinnangutes ja tõekspidamistes;
4) suunata teoste lugemise kaudu nägema ja otsima seoseid ühiskonna ja iseendaga, arendada seeläbi kriitilist mõtlemist;
5) kursuse lõpuks on õpilane lugenud läbi vähemalt kolm tervikteost ja ühe luulekogu, mida suudab tõlgendada ja analüüsida.
|
Õpitulemused: |
Õpilane
- loeb läbi vähemalt kolm tervikteost, analüüsib ja tõlgendab loetud teoseid nii ühisaruteludes kui ka individuaalses tekstiloomes, jagab oma lugemiskogemusi;
- selgitab kirjandusperioodide ajalist järgnevust realismist kuni 21. sajandi kirjanduseni ning nende seost ajaloo- ja kultuurikontekstiga;
- leiab kirjandusteosest ajastule või voolule iseloomuliku mõtteviisi ja väärtushinnangute kajastusi;
- eristab tekstinäidete põhjal eri žanre ja kujutamisviise, võrdleb teoste sisu, väljenduslaadi ja ülesehitust;
- kommenteerib loetud tekstikatkendeid ja tervikteoseid nii suuliselt kui ka kirjalikult, arutleb erinevate seisukohtade, peamiste teemade ja probleemide üle;
- analüüsib ja hindab luule-, proosa- ja draamateoste poeetikat, väljendusvahendite mitmekesisust ja tähendust;
- kasutab tekstianalüüsis õigesti kirjanduse põhimõisteid ja laiendab kirjandustekstidele tuginedes oma sõnavara.
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): |
Kirjandusloo peajooned ja põhinähtused. Kirjandusperioodide ja -voolude kujunemine ning muutumine realismist kuni postmodernismini, 19. sajandi II poolest kuni 21. sajandi alguseni. Kirjandusteose seosed ajastu kultuuri ja ajalooga, kirjandusžanrite vormi- ja sisutunnused. Eesti kirjandus maailmakirjanduse kontekstis. Realismi kujunemine ja tunnused maailmakirjanduses. Realistlik romaan. Modernistliku draama kujunemine ja tunnused. Modernistlikud suundumused proosas.
A. H. Tammsaare „Tõde ja õigus“ I osa
üks 20. sajandi draamateos (nimekiri Stuudiumis)
Erich Maria Remarque'i romaan "Taeval ei ole soosikuid" või F. Scott Fitzgeraldi romaan "Suur Gatsby"
Kurt Vonneguti romaan „Tapamaja, korpus viis“
|
Hindamine: |
õpilane arutleb tunnis, loeb kodus ja koolis kohustuslikku kirjandust, teeb kirjalikke ja hindelisi töid.
|
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): |
kursust kokkuvõttev hinne kujuneb perioodi jooksul saadud arvestuslike hinnete põhjal. Vähemalt 3 suuremat kirjandustööd teavad olema sooritatud positiivsele hindele. Lisaks saab kursusel ka väiksemaid hindeid, mida võetakse arvesse, kui kursusehinne on kahevahel.
Kooliastme hinne: aritmeetiline keskmine kõikide kirjanduse kursuste peale, kui hinne on kahevahel, siis saavad määravaks 12. klassi kirjanduse kursuste hinded.
|
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: |
arvestuslikke töid vastatakse järele üldise järelevastamise ajal kokkuleppel õpetajaga, võimalus ka konsultatsiooniks
|
Õppematerjalid: |
A. Nahkur "Realismist postmodernismini"
E. Annus, L. Epner, M. Velsker "Uuem eesti kirjandus"
J. Kaus "20. sajandi kirjandus"
|