Ainepass: Biotehnoloogia
Õppeaasta: | 2024/2025 |
Valdkond: | Loodusained |
Periood: | 2 |
Aine: | Biotehnoloogia |
Nimetus: | Biotehnoloogia |
Õpetaja: | Urmas Tokko |
Klass: | 12ME |
Staatus: | Suunakursus |
Osalejate kriteeriumid: | Looduse ja meditsiini õppesuund |
Maht: | 1 kursus, sh umbes pool mahust laboripraktikum. Auditoorne töö vastavalt tunniplaanile. Laboripraktikumid lähtuvalt koolivälise juhendaja võimalustest: 2 päeva arvestuste nädalal (märtsi algul) |
Eesmärgid: | Kursusega taotletakse, et õpilane:
|
Õpitulemused: | Õpilane: 1. mõistab ja analüüsib alljärgnevas ainekavas toodud rakendusi, protsesse, põhimõisteid; Ainekava peamised teemad on toodud käesoleva ainepassi Sisu lühikirjelduses. 2. seostab rakendusbioloogiat/biotehnoloogiat bioloogia ja teiste loodusteaduste ning igapäevaeluga; 3. toob näiteid ja analüüsib biotehnoloogia/geenitehnoloogia rakendusi ning saavutusi põllumajanduses, toiduaine- ja ravimitööstuses ning meditsiinis, energeetikas ja mujal, ning vastavaid eetilisi aspekte; 4. selgitab raku- ja embrüotehnoloogia meetodeid ja tegevusvaldkondi ning toob nende kohta näiteid, sealhulgas kloonimist, embrüosiirdamist ja tüvirakkude kasutamist. 5. toob näiteid geenitehnoloogia rakendusvaldkondade kohta ning selgitab kasutatavaid meetodeid; 6. on praktiliselt tundma õppinud ja mõistab peamisi töövõtteid ja meetodeid kaasaegses biotehnoloogias, oskab toimunud eksperimente kirjeldada ning nende sisu selgitada (DNA eraldamine, paljundamine PCR-meetodil ja mutatsiooni määramine geel-elektroforeesi abil). |
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | RAKENDUSBIOLOOGIA VALDKOND. Ajalooline ülevaade bioloogia arengust, rakendusbioloogia seos teiste loodusteaduste ja igapäevaeluga. Rakendusbioloogia, sh geenitehnoloogia (GMO) saavutuste näiteid mitmesugustes valdkondades (nt põllumajandus, toiduaine- ja ravimitööstuses, …) – bakterite, loomade, taimede ja seente rakendusbioloogilised võimalused. Bioeetika küsimusi ja näiteid. Rakendusbioloogia seos meditsiini ja säästva arenguga: ülevaade in vitro farmakoloogiast, biomeditsiiniliste analüüside ja uurimistööde ja nende rakenduste näited. Ülevaade biosensoritest. RAKU- JA EMBRÜOTEHNOLOOGIA. Ülevaade raku- ja embrüotehnoloogia tegevusvaldkondadest ning meetoditest: meristeempaljundus, embrüosiirdamine, kloonimine. Hübridoomtehnoloogiad ja monokloonsed antikehad; Embrüosiirdamine; Kloonimine (embrüonaal-, reproduktiivne, tuum-, ja terapeutiline kloonimine); Tüvirakud ja rakuteraapia. Rakkude programmeeritud suremine (apoptoos). GEENITEHNOLOOGIA. Molekulaargeneetika põhiprotsessid kordavalt (üldbioloogia kursusest) – replikatsioon, transkriptsioon, translatsioon. Ülevaade geenitehnoloogias kasutatavatest meetoditest. Rekombinantne DNA, viirusvektor, plasmiidne vektor. CRISPR-Cas tehnoloogia (Cas9 näitel). Ülevaade geeni kloneerimisest, vastavatest peremeesorganismidest ning valgu (geenitehnoloogilise „toote“) puhastamise meetoditest. DNA sekveneerimine (järjestuse määramine), PCR (polümeraasne ahelreaktsioon). Isiku molekulaarbioloogiline tuvastamine, DNA sõrmejälgede metoodika. Polümorfsed markerid; Tandem(kordus)järjestus, SNP (ühenukleotiidne erisus/varieeruvus). LABORITÖÖDEGA seonduv: rakendusbioloogia Eestis ning valdkonnaga seotud elukutsed. Pipeteerimine; geenitehnoloogiline laboriaparatuur. DNA eraldamine, polümeraasne ahelreaktsioon – PCR. Isiku molekulaarbioloogiline tuvastamine, mutatsiooni määramine. Näide bioinformaatikast (praktiline töö).
|
Hindamine: |
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): |
|
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | 1) Üldiselt vastavalt kooli hindamisjuhendile ja järelevastamise korrale. 2) Laboripraktikume järele teha ei ole võimalik. Rohkem kui ühelt laboripraktikumi õppepäevalt või ühe õppepäeva küllalt suurest osast puudumine vähendab reeglina vastavat hinnet ühe palli võrra. (Väga põhjendatud erandid lepitakse õpetaja ja õpilase vahel kokku, korvates puudumist näiteks teemakohase lisatööga). 3) Iga kontrolltööd saab ühe korra järele vastata. Kui õpilane seda võimalust ei kasuta, hinnatakse vastav töö hindega „nõrk“ („1“). |
Õppematerjalid: |
Täiendava õppematerjalina: trükimeedias ilmuv ja internetimaterjalid biotehnoloogia teemadel. |