Tartu Tamme Gümnaasium

Ainepassid

Ainepassid

Ainepass: Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses I

Õppeaasta: 2024/2025
Valdkond: Keel ja kirjandus
Periood: 2
Aine: Kirjandus
Nimetus: Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses I
Õpetaja: Heily Soosaar
Klass: 10IT
Staatus: Kohustuslik kursus
Osalejate kriteeriumid:
Maht:

21 70minutilist tundi

Eesmärgid:

Kursusega taotletakse, et
1) õpilasel kujuneks terviklik kirjandus- ja kultuurilooline teadmiste taust
ning ajatelg edasisteks kirjandusõpinguteks;
2) õpilane saab põgusa ülevaate maailmakirjanduse kujunemisetappidest,
ajastutevahelistest seostest;
3) õpilane saab ülevaate kõige iseloomulikumast käsitletavas ajajärgus,
luues ettekujutuse voolude ja žanrite tekkest ja levikust;
4) õpilane analüüsib kriitiliselt erinevaid kirjandusteoseid ning infoallikaid,
arendab nii suulist kui ka kirjalikku väljendus- ja arutlusoskust ning
loovust.


 

Õpitulemused:

Kursuse läbimise järel õpilane:

1) on lugenud läbi vähemalt kolm tervikteost, lisaks lühemaid tekste, analüüsib ja tõlgendab loetud teoseid nii
ühisaruteludes kui ka individuaalses tekstiloomes, jagab oma lugemiskogemusi;
2) selgitab kirjandusperioodide ajalist järgnevust antiikkirjandusest romantismini ning nende
seost ajaloo- ja kultuurikontekstiga;
3) leiab kirjandusteosest ajastule või voolule iseloomuliku mõtteviisi ja väärtushinnangute
kajastusi;
4) eristab tekstinäidete põhjal eri žanre ja kujutamisviise, võrdleb vähemalt kahe teose sisu,
väljenduslaadi ja ülesehitust;
5) kommenteerib loetud tekstikatkendeid ja tervikteoseid nii suuliselt kui ka kirjalikult,
arutleb erinevate seisukohtade, peamiste teemade ja probleemide üle.

Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö):

Kirjandusperioodide ja -voolude kujunemine ja muutumine antiigist kuni romantismini, kirjanduslike epohhide tunnusjooned. Kirjandusteoste seosed ajastu kultuuri ja ajalooga, kirjandusžanrite vormi- ja sisutunnused.

Vanakreeka müüdid. Antiikkirjandus.

Dramaatika. Antiikteater. Tragöödia ja komöödia teke ja areng. Sophoklese "Kuningas Oidipus".

Piibel kui kirjanduse alustekst.VT müüdid (7 lugu). Piibel kui kirjandustekstide kogum. Keskaja kirjandus. Novelli teke, tunnused, areng Boccaccio "Dekameron" (3 novelli). Renessansikirjandus. William Shakespeare´i "Hamlet". Barokikirjandus. Klassitsistlik kirjandus (Molière). Valgustuskirjandus.Romantismi kujunemine ja tunnused. Mérimée "Carmen".

Lüürika ja lüroeepika. Luulevormide ja -žanrite teke ja areng. Ood, hümn, epigramm, valm, ballaad, poeem, sonett, haiku.

Eepika. Eepos antiigis, keskajal ja romantismis.

 

Hindamine:

Kursusel saadavad hinded jagunevad arvestuslikeks (mahukamad tööd, raamatute sisutööd ja analüüsid) ja protsessihinneteks,mis on väiksema kaaluga ja saadakse nt rühmatöös osalemise eest.
Kursuse jooksul tehtavate tööde hindamisel lähtutakse eelkõige loetud teoste (sisu kirjelduses paksus kirjas) probleeme ja analüüsi käsitletavatest töödest. Kohustuslik on lugeda läbi 3 proosa- või draamateost ning novelle ja teha nende põhjal vastavad tööd.

Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne):

Kursusehinne kujuneb kursuse jooksul saadud hinnete põhjal. Kokkuvõtva hinde panemisel on suurema kaaluga arvestuslikud hinded. Kolm protsessihinnet omavad ühe arvestusliku hinde kaalu, mida arvestatakse kokkuvõtva hinde panemisel. Kui õpilasel on kursuse jooksul tehtud arvestuslike tööde hulgas üks teos vastamata või selle hinne „mitterahuldav“, on kursusehinne „rahuldav“. Kui kursust
kokkuvõttev hinne on positiivne ja pole puudutud üle 1/3 tundidest, saab õpilane hinde jooksvalt.

Kooliastmehinne kujuneb kursusehinnete põhjal ja kaalukamad on 12. klassi kursuste hinded.

Võlgnevuste likvideerimise võimalused:

Arvestusliku töö ajal puudunud õpilasel tuleb see vastavalt ettenähtud korrale (vt TTG
hindamisjuhendit) järele vastata. Mõjuva põhjuseta hiljem esitatud töö
hinnet alandatakse. Kui õpilane ei ole mõjuva põhjuseta õigeaegselt
lugenud läbi nõutud kirjandusteost, ei saa selle teose töö eest enam
maksimaalset hinnet või tuleb järeltööna sooritada keerukam töö. Kui
teose käsitlus tunnis on lõppenud, tuleb see järele vastata suulise
arvestusena arvestuste nädalal. Kui õpilane on puudunud 1/3
ainetundidest, tuleb tal sooritada arvestuste nädalal arvestustöö. Kui
õpilasel on kursuse jooksul kahe teose vastamise hinne mitterahuldav,
tuleb teha arvestuste nädalal vastava materjali peale suuline arvestus.

Õppematerjalid:

S. Nootre "Kirjanduse kõnekus", A. Nahkur "Kirjandus
antiigist renessansini", A. Nahkur "Kirjandus barokist romantismini", tunnis jagatavad materjalid.

Kursuste ainepassidest moodustuvad Tartu Tamme Gümnaasiumi ainekavad.

Tagasivaade orkestri tegemistele

Tagasivaade rahvatantsijate tegemistele

Tagasivaade segakoori tegemistele