Õppeaasta: |
2024/2025 |
Valdkond: |
Sotsiaalained |
Periood: |
1 |
Aine: |
Psühholoogia |
Nimetus: |
Psühholoogia |
Õpetaja: |
Mait Samuel |
Klass: |
10IT, 10KU, 10LO, 10ME, 10TE, 11IT, 11KU, 11LO, 11ME, 11TE |
Staatus: |
Valikkursus |
Osalejate kriteeriumid: |
puuduvad
|
Maht: |
vähemalt 18 70-minutilist tundi
|
Eesmärgid: |
Psühholoogia kursusega taotletakse, et:
- õpilasel tekiks huvi psühholoogia kui sotsiaalteaduse suhtes ning et õpilane saaks esmase ülevaate põhilistest psühholoogia uurimisvaldkondades ja nende omavahelistest seostest;
- õpilane saab ülevaate põhilistest psühholoogilistest seaduspärasustest ja mehhanismidest;
- kursusel omandatu aitaks mõista ja analüüsida oma käitumist ning selle tagamaid ja rakendada psühholoogiateadmisi eluliste probleemide lahendamisel
|
Õpitulemused: |
Kursuse lõpetaja:
- mõistab inimese taju, tähelepanu, mälu, õppimise, mõtlemise, emotsioonide, motivatsiooni, isiksuse, vaimsete võimete ja sotsiaalsete protsesside põhilisi seaduspärasusi ning tunneb neid enda ja teiste käitumises;
- teab psühholoogias kasutatavaid põhilisi uurimismeetodeid ning eristab teaduslikku teadmist tavateadmisest psühholoogias;
- tunneb igapäevaelus kasutusel olevaid psühholoogiaga seotud mõisteid ja kontseptsioone;
- oskab rakendada psühholoogia seaduspärasusi enda õppimise analüüsimisel ja õpioskuste arendamisel;
- mõistab inimese erinevuste päritolu ja individuaalsust ning väärtustab individuaalseid ja kultuurilisi erinevusi;
- analüüsib põhiliste sotsiaalsete protsesside mõju inimese käitumisele igapäevaelus;
- mõistab ja kirjeldab psühholoogiateadmiste rakendamise võimalusi igapäevaelus
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): |
- Sissejuhatus psühholoogiasse. Psühholoogiateadus. Uurimismeetodid. Eetika.
- Käitumise bioloogilised alused: närvisüsteem. Närviraku ehitus ja talitus.
- Taju ja tähelepanu
- Mälu.
- Õppimine ja mõtlemine: klassikaline ja operantne tingimine. Sotsiaalne õppimine.
- Emotsioonid ja motivatsioon. Emotsiooni komponendid. Põhiemotsioonid. Vajadused, eesmärgid, motivatsioon. Saavutusvajadus.
- Individuaalsed erinevused ja isiksus.
- Sotsiaalsed protsessid.
|
Hindamine: |
Õppeülesannete juhendid ja hindamiskriteeriumid on ära toodud Stuudiumis.
- Kaks arvestavat kontrolltööd
- Artikli analüüs
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): |
Kursuse lõpphinne on mitteeristav. Kursus loetakse arvestatuks, kui kodused tööd ja arvestuslikud tööd on sooritatud.
|
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: |
Tegemata hindelised õppetegevused tuleb sooritada hiljemalt kahe nädala jooksul peale „T“ välja panemist Stuudiumis.
|
Õppematerjalid: |
Kursuse läbimist toetavad õpikud „Psühholoogia gümnaasiumile“ (Allik jt, 2002) ja „Psühholoogia. Gümnaasiumiõpik“ (Uljas, Rumberg, 2002) ning „Psühholoogia“ (Gleitman, 2014) ning täiendavad materjalid, mis on koondatud Stuudiumi.
|