Ainepass: Meedia ja mõjutamine
Õppeaasta: | 2024/2025 |
Valdkond: | Keel ja kirjandus |
Periood: | 1 |
Aine: | Eesti keel |
Nimetus: | Meedia ja mõjutamine |
Õpetaja: | Liina Nagel |
Klass: | 11KU |
Staatus: | Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: | Puuduvad |
Maht: | 20 auditoorset tundi |
Eesmärgid: | Kursuse kaudu taotletakse, et õpilane teab meediaeetika põhimõtteid, tunneb ära põhilised mõjutamisvõtted, analüüsib kriitiliselt erinevaid ajakirjandustekste, eristab fakti arvamusest, usaldusväärset infot küsitavast, õpib tundma erinevaid meediakanaleid ja -žanre. |
Õpitulemused: | Kursuse lõpus õpilane:
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | Kommunikatsioon: saatja, sõnum, suhtluskanal, vastuvõtja. Infoühiskond, demokraatliku infoühiskonna iseloomulikud jooned. Lühiülevaade meedia ajaloost. Meediakanalid. Muutused uue meedia ajastul, sotsiaalmeedia. Tekstiliigid. Tekst ja kontekst. Meediateksti vastuvõtu eripära. Olulisemad meediažanrid (uudis, reportaaž, intervjuu, arvamus). Kvaliteetajakirjanduse ja meelelahutusajakirjanduse erinevused. Eri tüüpi meediatekstide vastuvõtu spetsiifika; verbaalse teksti taju heli ja pildi kontekstis. Meediatekstide usaldusväärsus. Verbaalne ja visuaalne mõjutamine. Demagoogia- ja manipulatsioonivõtted; keeleline manipulatsioon. Meediaeetika ja meediakriitika. Oma seisukoha eetiline ja asjakohane sõnastamine. Autoripositsioon, infoallikad ja nende usaldusväärsus. Kriitiline ja teadlik lugemine. Fakti ja arvamuse eristamine. Meedia retoorika ning argumendid. Sotsiaalsete tunnuste ja müütide konstrueerimine meediatekstis. Reklaam (kommertsreklaam, poliitiline reklaam, sotsiaalreklaam). Reklaam ja seadused. Kriitilise reklaamitarbija kujundamine. Teksti üldtunnused: sobivus suhtlusolukorda, üldine sidusus ja sisuosade seostamine; keeleline loovus ja õigekeelsus. |
Hindamine: | Kõik tööd on võrdsed, kui hinded on kahevahel, siis kirjandi (kirjandite) hinded saavad määravaks. Üldiselt töid uuesti ei tehta (ka siis, kui õpilane puudub): 1 töö tegemata – hinne ei lähe alla. 2 tegemata tööd – hinne max 4. 3 ja rohkem tööd tegemata – hinne max 3. Arvestuste nädalal on võimalik teha suuremat tööd, et tõsta oma hinnet. |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Positiivse kokkuvõtva hinde saamiseks võtab õpilane osa õppetööst, tal on esitatud kirjand (kirjandi hinne peab olema vähemalt „rahuldav“, et kursus oleks arvestatud) ja kursuse keskmine hinne on vähemalt „rahuldav“. Kooliastme hinne: aluseks on gümnaasiumi eesti keele kursuste keskmine hinne, see, mis hinnet on kõige rohkem; kui hinne on kahevahel, siis kaalukamad on 12. klassi eesti keele kursuse hinded. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Kui õpilane puudus kirjandi kirjutamise tundidest, tuleb ta konsultatsiooni kirjandit kirjutama. |
Õppematerjalid: | E. Tisler, L. Tankler õpik „Meedia ja mõjutamine“, K. Kask „Meedia mõju“, R. Bobõlski, M. Ross „Johannes 2” õpik ja töövihik, töölehed ja materjalid õpetaja käest. |