Ainepass: Elu keemia_1
Õppeaasta: | 2022/2023 |
Valdkond: | Loodusained |
Periood: | 2 |
Aine: | Elu keemia |
Nimetus: | Elu keemia_1 |
Õpetaja: | Urmas Tokko |
Klass: | |
Staatus: | Valikkursus |
Osalejate kriteeriumid: | Soovituslik eeldusaine keemias – “Orgaanilised ained” (11. klass) Soovituslikud eeldusteemad bioloogias “Organismide koostis” (1. kursuse teema), “Organismide energiavajadus” (ainevahetus ja fotosüntees) ning “Inimene” (2. kursus). |
Maht: | 1 kursus. „Elu keemia“ valikkursus on riikliku õppekava järgi ette nähtud 35-tunnise (x 45 min) kursusena, kuigi õppematerjali jaguks (autorite kogemuse kohaselt) põhjalikuma käsitluse korral ka kaheks kursuseks. Seetõttu on õpetajad teinud kogu pakutavast ainesisust teatud valiku (käsitledes siiski enamikku teemadest). Elu keemia on valikkursus tublidele noortele bioloogidele-keemikutele, kes viitsivad süveneda ja mõelda. Õpitav võiks kõnetada nii neid, kes soovivad jätkata haridusteed kõrgkoolis meditsiini, geeni- või keskkonnatehnoloogia, keemia või bioloogia vallas, kui ka neid, keda huvitab bioloogilise sisuga keemia lihtsalt silmaringi avardamise mõttes. See on kursus, kus ka õpetajad vahel raskemate küsimuste üle omavahel aru peavad ning alati kõike ei tea. Seetõttu on sageli tunnis rohkem kui üks õpetaja, kes loodavad õpilastega koos arutades loogiliste vastusteni jõuda. Kursuse õppematerjal on koostatud selliselt, et sihiks pole seda mitte „ära õppida“, vaid sellega süvenenult tegeleda. Püüame saada aru, miks biokeemilised protsessid looduses toimuvad, kuidas need mõjutavad meie meeltele tajutavaid nähtusi maailma ning milline on nende muundumiste tähtsus eluritele. Õppetunnis on põhiline töövorm pigem seminar: probleemküsimuste ja skeemide ühine arutelu, analüüs ja tõlgendamine. Õpetajatel on oluline roll nii õppesisu selgitamisel kui ülesannete lahendamise juhendamisel. Kuivõrd käsitletava hulgas on palju huvitava struktuuriga molekule, siis suunatakse õpilasi ise molekulmudeleid kokku panema või animatsioone uurima. Loomulikult tehakse ka laboratoorseid töid |
Eesmärgid: |
Lisaks peetakse silmas riiklikus gümnaasiumi õppekavas sõnastatud eesmärke. Valikkursusega taotletakse, et õpilane: |
Õpitulemused: | Kursusel omandatavate pädevuste hulgas on keskne eluslooduses toimuvate protsesside keemiliste aluste mõistmine, mis omakorda on aluseks loodusteadusliku maailmapildi avardumisele.
Õpiväljundite saavutamisel peetakse silmas ka riiklikus õppekavas toodud üldpädevusi: õpipädevus, väärtuspädevus, suhtluspädevus, enesemääratluspädevus. |
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | Kursuses tutvutakse organismides leiduvate ainete ja nende muundumistega. Elu keemia kursuse jooksul tutvutakse organismide toimimise keemilis-füüsikaliste alustega, biomolekulide (sahhariidid, lipiidid, valgud, nukleiinhapped) ning nende ehituse eripäraga (stereoisomeeria). Selgitatakse ensüümkatalüüsi põhimõtet ning selle vältimatut tähtsust toimuvate reaktsioonide seisukohalt. Õpitakse tundma metabolismiskeeme (ainevahetusradasid) ning pööratakse tähelepanu ainevahetuse energeetikale. Analüüsitakse keemilise info edastamist ja vahetamist looduses. Teemad: 1) Isomeeria. Biomolekulid. Geomeetriline isomeeria: cis/trans-isomeeria, kiraalsus, stereoisomeeria. |
Hindamine: |
Kursuse lõpus toimub väike teadmiste kontrollimise test. Selliste nõuete täitmisel on kursus arvestatud. |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Hinne: arvestatud / mittearvestatud vastavalt „Hindamiskriteeriumite“ osas toodule. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Üldiselt puuduvad, erandid kokkuleppel õpetajatega. |
Õppematerjalid: | Kõik materjalid asuvad HARNO Moodle (moodle.edu.ee) “Elu keemia_TammeG” kursusel (ligipääs kursuse võtmega – teatavad õpetajad). Iseseisvad tööd: suuremaid iseseisvaid töid ei ole. Regulaarselt tuleb sooritada Moodle elektroonseid teste õpitava teema kohta. |