Õppeaasta: | 2022/2023 |
Valdkond: | Sotsiaalained |
Periood: | 1 |
Aine: | Psühholoogia |
Nimetus: | Psühholoogia |
Õpetaja: | Birgit Malken |
Klass: | 10ME |
Staatus: | Suunakursus |
Osalejate kriteeriumid: | puuduvad |
Maht: | vähemalt 18 70-minutilist tundi |
Eesmärgid: | Psühholoogia kursusega taotletakse, et: - õpilasel tekiks huvi psühholoogia kui sotsiaalteaduse suhtes ning et õpilane saaks esmase ülevaate põhilistest psühholoogia uurimisvaldkondades ja nende omavahelistest seostest;
- õpilane saab ülevaate põhilistest psühholoogilistest seaduspärasustest ja mehhanismidest;
- kursusel omandatu aitaks mõista ja analüüsida oma käitumist ning selle tagamaid ja rakendada psühholoogiateadmisi eluliste probleemide lahendamisel
|
Õpitulemused: | Kursuse lõpetaja: - mõistab inimese taju, tähelepanu, mälu, õppimise, mõtlemise, emotsioonide, motivatsiooni, isiksuse, vaimsete võimete ja sotsiaalsete protsesside põhilisi seaduspärasusi ning tunneb neid enda ja teiste käitumises;
- teab psühholoogias kasutatavaid põhilisi uurimismeetodeid ning eristab teaduslikku teadmist tavateadmisest psühholoogias;
- tunneb igapäevaelus kasutusel olevaid psühholoogiaga seotud mõisteid ja kontseptsioone;
- oskab rakendada psühholoogia seaduspärasusi enda õppimise analüüsimisel ja õpioskuste arendamisel;
- mõistab inimese erinevuste päritolu ja individuaalsust ning väärtustab individuaalseid ja kultuurilisi erinevusi;
- analüüsib põhiliste sotsiaalsete protsesside mõju inimese käitumisele igapäevaelus;
- mõistab ja kirjeldab psühholoogiateadmiste rakendamise võimalusi igapäevaelus
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | - Sissejuhatus psühholoogiasse. Psühholoogiateadus. Uurimismeetodid. Eetika.
- Käitumise bioloogilised alused: närvisüsteem. Närviraku ehitus ja talitus.
- Taju ja tähelepanu
- Mälu.
- Õppimine ja mõtlemine: klassikaline ja operantne tingimine. Sotsiaalne õppimine.
- Emotsioonid ja motivatsioon. Emotsiooni komponendid. Põhiemotsioonid. Vajadused, eesmärgid, motivatsioon. Saavutusvajadus.
- Individuaalsed erinevused ja isiksus.
- Sotsiaalsed protsessid.
- Psühhopatoloogia. Biopsühhosotsiaalne mudel.
|
Hindamine: | Õppeülesannete juhendid ja hindamiskriteeriumid on ära toodud Stuudiumis. - õpimappide sissekanded (6)
- rühmatöö
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | kursuse lõpphinne on eristav. Lõpptulemus kujuneb hinnete aritmeetilise keskmise teel. Hindamine: „5“ – juhendi järgi kõik vastatud „4“ – esinevad üksikud puudujäägid „3“ – töö on esitatud, esineb olulisi puudujääke „2“ – töö on esitatud, ei vasta nõuetele „1“ – töö on tegemata |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Tegemata hindelised õppetegevused tuleb sooritada hiljemalt kahe nädala jooksul peale „T“ välja panemist Stuudiumis. |
Õppematerjalid: | Kursuse läbimist toetavad õpikud „Psühholoogia gümnaasiumile“ (Allik jt, 2002) ja „Psühholoogia. Gümnaasiumiõpik“ (Uljas, Rumberg, 2002) ning „Psühholoogia“ (Gleitman, 2014) ning täiendavad materjalid, mis on koondatud Stuudiumi. |