Tartu Tamme Gümnaasium

Ainepass

Ainepass

Ainepass: II. kursus. Majandus ja maailmapoliitika.

Õppeaasta: 2024/2025
Valdkond: Sotsiaalained
Periood: 2
Aine: Ühiskonnaõpetus
Nimetus: II. kursus. Majandus ja maailmapoliitika.
Õpetaja: Marko Kuura
Klass: 12IT, 12KU, 12LO, 12ME, 12TE
Staatus: Kohustuslik kursus
Osalejate kriteeriumid:

Puuduvad. 

Maht:

2 x 70 minutit nädalas. 

Eesmärgid:

Üldeesmärkideks on valmistada ette noori majanduselus osalemiseks, sh hindama realistlikult oma ressursse, toimima rahatargalt, mis aitab kujundada noorte valmisolekut erinevateks karjäärivalikuteks. Maailmapoliitika all peetakse silmas rahvusvahelisi suhteid, mille all käsitletakse rahvusvahelise suhtluse, üleilmastumise ja jätkusuutliku arengu probleeme. Selle käigus laiendavad õpilased oma teadmisi rahvusvahelistest organisatsioonidest ja globaalsetest väljakutsetest. 

Õpitulemused:

Majandus

Õppijad mõistavad majandusliku mõtlemise põhialuseid ning ettevõtja ja tarbija huve ja õigusi ühiskonnas. Ärimudeli harjutusega õpitakse väärtustama loovust ja ettevõtlikkust ning arendama endas sellega seotud omadusi ja pädevusi. 

Samuti tunneb õppija riigi eelarve- ja maksupoliitika põhimõtteid, nende mõju üksikisikule ja ühiskonnale, mõistab töösuhteid, väärtustab vastustundlikku käitumist töötaja ja tööandjana. Õppijad teadvustavad, et intellektuaalne omand on seadusega kaitstud.

Rahvusvahelised suhted

Rahvusvahelise suhtluse, üleilmastumise ja jätkusuutliku arengu käsitlemisel saavad õpilased juurde teadmisi rahvusvahelistest organisatsioonidest ja globaalsetest väljakutsetest. Õppija mõistab riikidevahelise poliitilise, majandusliku ning kultuurisuhtluse põhimõtteid, sise- ja välispoliitika toimemehhanisme, tunneb mõjukamaid rahvusvahelisi organisatsioone ja Eesti kokkupuuteid nendega. Õppija oskab oskab leida ja kasutada siseriiklikke ja rahvusvahelisi õigustekste.   

 

 

 

Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö):

Õppijad omandavad teadmisi ja oskusi nüüdisaja majanduse ja rahvusvaheliste suhete kohta ning tunnevad ära seoseid ajaloo ja ühiskonnaõpetuse vahel. Näiteks lõimub see kursus lähiajaloo III kursusega, milles käsitletakse samuti maailmakorra ja rahvusvahelise õigusega seotud küsimusi. Iseseisev töö on rühmas ärimudeli ülesande ettevalmistamine, valmistumine tunnikontrolliks ja kontrolltööks. Tundides omandatakse materjali lugemise, kirjutamise, vaatamise ja arutelu kaudu. 

Hindamine:

1. Ärimudeli ülesanne sooritatakse rühmatööna (üldjuhul 4-5 õpilast), kus õppijad esitatavad oma ärimudel, mille juures hinnatakse selle realistlikkust ja rakendatavust, hindega „5” hinnatakse õpilasi, kelle ärimudeli kõik aspektid on realistlikud ja rakendatavad, hindega „4” õpilasi, kelle ärimudeli 1-2 aspekti ei ole realistlikud ega rakendatavad, hindega „3” õpilasi, kelle 4 aspekti ei ole realistlikud ega rakendatavad, hindega „2” õpilasi, kelle ärimudelist üle poole ei ole realistlik ega rakendatav ning hindega „1” õpilasi, kellel on ärimudel esitamata. Rühma hinnatakse pärast seda, kui ärimudel on klassis ette kantud. 

Ärimudeli ülesandes tohib generatiivse tehisaru loodud sisu põhjendatud juhul või juhtudel nõuetekohaselt viidates tsiteerida või refereerida.

2. Tunnikontroll rahanduse peale. Punktiarvestus. Hindega „5” hinnatakse õpilast, kes on saavutanud 90–100% maksimaalsest võimalikust punktide arvust, hindega „4” 75–89%, hindega „3” 50–74%, hindega „2” 20–49% ning hindega „1” 0–19% õpilast, kellel kontrolltöö vastused on mittepiisavad või kellel on töö tegemata.

3. Kontrolltöö „Maailmapoliitika“. Kontrolltöös hinnatakse mõistete ja protsesside tundmist ning tekstist arusaamist, punktiarvestus, hindega „5+“ hinnatakse õpilast, kes on lahendanud õigesti põhi- ja lisaülesanded, hindega „5” hinnatakse õpilast, kes on saavutanud 90–100% maksimaalsest võimalikust punktide arvust, hindega „4” 75–89%, hindega „3” 50–74%, hindega „2” 20–49% ning hindega „1” 0–19% õpilast, kellel kontrolltöö vastused on mittepiisavad või kellel on töö tegemata. Vabatahtlikkuse alusel lahendatavate lisaülesannete eest on võimalik saada lisapunkte, kuid seejuures suureneb kogu töö eest saadavate punktide arv, mille põhjal arvutatakse hinne.

Mõistete ja nimede puhul hinnatakse ka õigekirja, kuid algustäheortograafiat selle juures ei arvestata.

Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne):

Kursusehindest moodustab ärimudeli hinne 40%, tunnikontrolli hinne 10% ning kontrolltöö hinne 50%.

Kui kursusehinde arvutamisel on tulemuseks murdarv, siis see ümardatakse allpool kirjeldatud põhimõtete alusel.
1. Kui see arv on suurem kui 1,5; 2,5; 3,5 või 4,5 (nt 4,7), siis ümardatakse see
õpilase kasuks;
2. Kui see arv on väiksem kui 1,5; 2,5; 3,5 või 4,5 (nt 3,3) ümardatakse see
õpilase kahjuks;
3. Kui see arv on täpselt 1,5; 2,5; 3,5 või 4,5 siis ümardatakse see viimase kontrolltöö hinde suunas.

Kooliastmehinne arvutatakse kõigi kursuste aritmeetilise keskmise alusel. Kui aritmeetiline keskmine on kas 1,5; 2,5; 3,5 või 4,5, siis ümardatakse hinne õpilase viimase kursusehinde suunas. 

 

Võlgnevuste likvideerimise võimalused:

Puuduliku kontrolltöö hinde korral on kohustuslik esitada õpetajale eraldi lehel vigade parandus. Kui viimane on rahuldavalt sooritatud, siis saad võimaluse järelevastamiseks, mis toimub üldjuhul neljapäeviti kell 16:00 klassis 215. Tegemata töö puhul ei ole vigade paranduse esitamine vajalik.

Ärge registreerige ennast üldisesse järelevastamisse, kui õpetaja ei ole öelnud teisiti. Teatage ette Stuudiumi kaudu saadetud sõnumiga, kui tulete järelevastamisele.

Õppematerjalid:

Raudla, H.; Palk, P.; Viik, T. Ühiskonnaõpetus gümnaasiumile II osa. Tallinn, 2012.

ÜRO harta: https://www.riigiteataja.ee/akt/555597

Muud materjalid

Tunnis kasutatud või muu võõrkeelne materjal on mõeldud mõne teema näitlikustamiseks ning selle tundmist hindelistes töödes ei küsita.

Tagasivaade orkestri tegemistele

Tagasivaade rahvatantsijate tegemistele

Tagasivaade segakoori tegemistele