Ainepass: Bioloogia 4. kursus
Õppeaasta: | 2024/2025 |
Valdkond: | Loodusained |
Periood: | 3 |
Aine: | Bioloogia |
Nimetus: | Bioloogia 4. kursus |
Õpetaja: | Urmas Tokko |
Klass: | 12ME |
Staatus: | Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: | Ei ole |
Maht: | Üks kursus |
Eesmärgid: | Vastavalt riiklikule õppekavale (https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1080/3202/3006/18m_gym_lisa4.pdf ) Üld- ja valdkonnapädevustest on fookuses järgnev: 1) huvitub keskkonnast ja selle uurimisest, mõistab loodusteaduste omavahelisi seoseid; 2) väärtustab elurikkust ja jätkusuutlikku arengut, tähtsustab tervislikke eluviise ning on ühiskondlikult aktiivse hoiakuga: 3) Infopädevuse arendamine (infootsing, info kriitiline hindamine teaduspõhisusest lähtuvalt). Vastavalt varasemale riiklikule õppekavale (RÕK, https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1290/8201/4021/2m_lisa4.pdf# (lk 13 jne), millest erilisemat tähelepanu pööratakse:
|
Õpitulemused: | Õpilane:
Vt https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1290/8201/4021/2m_lisa4.pdf# (lk 6 - 15, Õpitulemused). RÕK õpitulemused. Õpilane… Bioevolutsioon
Ökoloogia
Keskkonnakaitse
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | EVOLUTSIOON Evolutsiooniidee täiustumise seos loodusteaduste arenguga. Darwini evolutsiooniteooria põhiseisukohad. Loodusteaduste uuringutest tulenevad evolutsioonitõendid. Eri seisukohad elu päritolu kohta Maal. Bioevolutsiooni varased etapid ja nüüdisaegsete eluvormide kujunemine ((„Elu areng Maal“). Olelusvõitlus, selle vormid. Loodusliku valiku vormid ja tulemused. Kohastumuste eri vormide kujunemine. Mutatsioonilise muutlikkuse, kombinatiivse muutlikkuse, geneetilise triivi ja isolatsiooni osa liigitekkes. Makroevolutsiooniliste protsesside – evolutsioonilise mitmekesistumise, täiustumise ja väljasuremise – tekkemehhanismid ning avaldumisvormid. Bioevolutsioon ja süstemaatika. Inimlaste lahknemine inimahvidest ning uute tunnuste kujunemine. Inimese perekond, selle eripära võrreldes inimahvidega. Teaduslikud seisukohad nüüdisinimese päritolu kohta. Inimese evolutsiooni mõjutavad tegurid, bioloogiline ja sotsiaalne evolutsioon. Bioevolutsiooni pseudoteaduslikud käsitlused. Evolutsiooni uurimisega seotud teadusharud ning elukutsed. ÖKOLOOGIA Abiootiliste ökotegurite mõju organismide elutegevusele. Ökoteguri toime graafiline iseloomustamine ning rakendamise võimalused. Biootiliste ökotegurite mõju organismide erinevates kooseluvormides. Ökosüsteemi struktuur ning selles esinevad vastastikused seosed. Toiduahela peamiste lülide – tootjate, tarbijate ja lagundajate – omavahelised toitumissuhted. Iseregulatsiooni kujunemine ökosüsteemis ning seda mõjutavad tegurid. Ökotasakaalu muutuste seos populatsioonide arvu ja arvukusega. Ökopüramiidi reegli ülesannete lahendamine. Biosfääri läbiv energiavoog kui Maal eksisteeriva elu alus. KESKKONNAKAITSE Liikide hävimist põhjustavad antropogeensed tegurid ning liikide kaitse võimalused. Bioloogilise mitmekesisuse kaitse vajadus ja meetmed. Loodus- ja keskkonnakaitse nüüdisaegsed suunad Eestis ning maailmas. Eesti keskkonnapoliitikat kujundavad riiklikud kokkulepped ja riigisisesed meetmed. Säästva arengu strateegia rakendumine isiklikul, kohalikul, riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil. Looduskaitse korraldus Eestis. Kodanikuaktiivsusele tuginevad loodus- ja keskkonnakaitse suundumused ning meetmed. |
Hindamine: |
Kolm (3) kontrolltööd, neist 2 evolutsiooni teemal individuaalselt ja 1 ökoloogia ja keskkonnakaitse teemal rühmatööna, materjalide abiga (Moodles). Kirjalikud (sh elektroonsed, nt Moodle keskkonnas) kontrolltööd hinnatakse RÕK (riikliku õppekava) protsentskaala järgi. Õpilase puudumisel õppetundidest üle ca 30% (6 tundi ja enam) ja enam on õpetajal õigus kohustada õpilast sooritama kursuse arvestus hoolimata varasematest hinnetest. Kursuse hindeks jääb sel juhul arvestuse hinne ning seda omakorda järele ei vastata (ebaõnnestumisel loetakse võlgnevuseks). 2) Kursuse oluliste hinnatavate tööde tulemuste järgi kujuneb kursusehinne, eraldi kursuse arvestustööd ei planeerita. 3) Aineolümpiaadil edukale õpilasele võib õpetaja lisada "5" (väga hea"), mis on kontrolltöö hinde kaaluga. |
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): | Olulised hinnatavad tööd on (Vt Hindamine) kolm kontrolltööd, sh materjalide abil ja rühmatööna vastamine ökoloogia/keskkonnakaitse teemal. Kursusehinne pole automaatselt kolme kontrolltöö hinnete keskmine, kuigi reeglina saab seda arvestada (nt hinneteseis 5, 4, 3 = 4; või 5, 5, 4 = 5). Hinnete kahevahel oleku korral loetakse kaalukamaks individuaalsete kontrolltööde (2 tk) hinded evolutsiooni teemal. Näiteks: hinneteseis tööde järjekorras (Evol nr 1, Evol nr 2, Ökoloogia rühmatöö) 3,3,5 annab kokku pigem hinde „3“. Sealjuures arvestatakse kursusehinde panekul ka numbrilise hinde täiendamiseks kasutatud „+“ ja „-„ märke. (nt 3+, 3+, 5 annab kursusehindeks pigem „4“). Kui kursuse üks olulistest hinnatavatest töödest on mitterahuldav ("1" või "2"), on kogu kursuse hindeks reeglina maksimaalselt "rahuldav". Kahe mitterahuldava (mittearvestatud) hinde puhul kursuses hinnatakse see mitterahuldavaks. Kooliastmehinne kujuneb 4 riikliku õppekava kursuse tulemuste alusel. Vajadusel (hinneteseisu nn kahevahel oleku puhul) kaalutakse üksikute kontrolltööde sooritatuse taset: nt kas on „vaevalt“ hinne „4“ või „tugev 4“. |
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | Vastavalt kooli järelevastamise korrale. 1) Iga mitterahuldavalt hinnatud või tegemata kontrolltööd saab järele vastata ühe korra. 2) Järelevastamine kooli üldise järelevastamise ajal (neljap 6. tund), ette registreerimisega Stuudiumis. Põhjendatud erandid eraldi kokkuleppel. |
Õppematerjalid: | Õpik: |