Õppeaasta: |
2024/2025 |
Valdkond: |
Matemaatika ja infotehnoloogia |
Periood: |
2 |
Aine: |
Lai matemaatika |
Nimetus: |
Planimeetria II. Ruumigeomeetria |
Õpetaja: |
Helgi Suurmets |
Klass: |
12IT, 12TE |
Staatus: |
Kohustuslik kursus |
Osalejate kriteeriumid: |
Puuduvad
|
Maht: |
19 auditoorset tundi – üks tund 70 min |
|
Eesmärgid: |
Õpetusega taotletakse, et õpilane:
1) saab aru matemaatika keeles esitatud teabest ning esitab oma matemaatilisi mõttekäike nii suuliselt kui ka kirjalikult;
2) valib, tõlgendab ja seostab erinevaid matemaatilise info esituse viise;
3) valib optimaalseid lahenduskäike;
4) näeb seost matemaatika teooria ja loodusliku protsessi vahel
|
Õpitulemused: |
Kursuse lõpus õpilane:
1) selgitab geomeetriliste kujundite ja nende elementide omadusi, kujutab vastavaid kujundeid joonisel; uurib IKT vahendite abil geomeetriliste kujundite omadusi ning kujutab vastavaid kujundeid joonisel;
2) lahendab planimeetria arvutusülesandeid (samuti lihtsamaid tõestusülesandeid);
3) kasutab geomeetrilisi kujundeid kui mudeleid ümbritseva ruumi objektide uurimisel;
4) kirjeldab punkti asukohta ruumis koordinaatide abil;
5) selgitab ruumivektori mõistet, lineaartehteid vektoritega, vektorite kollineaarsuse ja komplanaarsuse tunnuseid ning vektorite skalaarkorrutist;
6) kirjeldab sirge ja tasandi vastastikuseid asendeid;
7) arvutab kahe punkti vahelise kauguse, vektori pikkuse ning kahe vektori vahelise nurga;
8) määrab kahe sirge, sirge ja tasandi, kahe tasandi vastastikuse asendi ning arvutab nurga nende vahel stereomeetria ülesannetes;
9) kasutab vektoreid geomeetrilise ja füüsikalise sisuga ülesandeid lahendades
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): |
• Sarnaste hulknurkade ümbermõõtude suhe ja pindalade suhe.
• Hulknurga sise- ja ümberringjoon.
• Rööpkülik, selle eriliigid ja omadused.
• Trapets, selle liigid.
• Trapetsi kesklõik, selle omadused.
• Kesknurk ja piirdenurk.
• Thalese teoreem.
• Ringjoone lõikaja ning puutuja.
• Kõõl- ja puutujahulknurk.
• Ruumigeomeetria asendilaused: nurk kahe sirge, sirge ja tasandi ning kahe tasandi vahel, sirgete ja tasandite ristseis ning paralleelsus, kolme ristsirge teoreem, hulknurga projektsiooni pindala.
• Ristkoordinaadid ruumis.
• Punkti koordinaadid ruumis, punkti kohavektor.
• Vektori koordinaadid ruumis, vektori pikkus.
• Lineaartehted vektoritega.
• Vektorite kollineaarsus ja komplanaarsus, vektori avaldamine kolme mis tahes mittekomplanaarse vektori kaudu.
• Kahe vektori skalaarkorrutis.
• Kahe vektori vaheline nurk.
• Sirge võrrandid ruumis, tasandi võrrand.
• Võrranditega antud sirgete ja tasandite vastastikuse asendi uurimine, sirge ja tasandi lõikepunkt, võrranditega antud sirgete vahelise nurga leidmine.
• Rakendusülesanded.
Iseseisev töö: Õpilane peab tegema ära Stuudiumis märgitud kodused tööd ning õppima selgeks kõik valemid ja mõisted, mida tunnis käsitletud on, ka siis, kui seda pole Stuudiumis eraldi rõhutatud.
|
Hindamine: |
Kontrolltööd on kursuse algul kokkulepitud ning lisatud esimes tunni kirjeldusse ja kontrolltööde graafikusse.
Kontrolltööde puhul lähtutakse matemaatikateadmiste üldisest seotusest, seega võib töös küsida lisaks antud ainepassis kirjeldatud sisule ja õpiväljunditele ka eelnevatel kursustel õpitud elemente.
Kontrolltöö hindamisel lähtutakse järgnevatest hindepiiridest:
- 5 -> 90-100%,
- 4 -> 75-89%,
- 3 -> 50-74%,
- 2 -> 20-49%,
- 1 -> 0-19% (sh tegemata töö).
Hindepiirid võivad mõnel tööl olla madalamad, kuid neid kindlasti ei tõsteta. Olümpiaadist või muust ainealastest võistlustest osavõtmisel võib õpetaja õpilase vabastada kontrolltöö tegemisest ja hinnata tööd hindega „5“.
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): |
Kursuse hinne kujuneb kursuse jooksul tehtud tööde/kontrolltööde põhjal. Kõik kursuse jooksul tehtud tööd peavad olema tehtud. Kui õpilane soovib oma kursuse hinnet parandada, siis tuleb tal teha arvestustöö kogu kursuse matejalile
Kooliastme hinne kujuneb kõigi kohustuslike matemaatika kursuste hinnete aritmeetilise keskmise alusel.
|
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: |
Võlgnevusi saab likvideerida neljapäeviti järelevastamise tunni ajal või siis õpetajaga individuaalselt kokkuleitud ajal
|
Õppematerjalid: |
Kohustuslik:
* Kaldmäe jt. (2019). Gümnaasiumi lai matemaatika V. Integraal. Planimeetria kordamine. Sirge ja tasand ruumis. Avita
Soovituslik:
1) Lepmann, L. Lepmann, T. & Velsker, K. (2013). Matemaatika 12. klassile. Koolibri.
2) Lepmann, L. Lepmann, T. & Velsker, K. (2019). Matemaatika 12. klassile. Kitsas kursus. Koolibri.
3) Veelmaa, A. (2016). Matemaatika tööraamat gümnaasiumi lõpetajale I-II.Maurus
4) Veelmaa, A. (2022). Valmistu matemaatika riigieksamiks 2022. Maurus
Veebipõhised materjalid:
* Allar Veelmaa õppevideod gümnaasiumile (lingid jagab õpetaja jooksvalt Stuudiumi kaudu)
* Matemaatika riigieksami materjalid Innove kodulehelt: https://www.innove.ee/eksamid-ja-testid/riigieksamid/riigieksamite-materjalid/ ja https://harno.ee/eksamid-testid-ja-uuringud/eksamid-testid-ja-lopudokumendid/riigieksamid#materjalid
* Kurvits, J. (2018). Digivaramu matemaatika materjalid.https://e-koolikott.ee/kogumik/20179-Digioppevaramu-matemaatika-materjalid
|