Tartu Tamme Gümnaasium

Ainepass

Ainepass

Ainepass: Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses II

Õppeaasta: 2024/2025
Valdkond: Keel ja kirjandus
Periood: 2
Aine: Kirjandus
Nimetus: Ajastud, voolud ja žanrid kirjanduses II
Õpetaja: Katrin Roodla
Klass: 11LO
Staatus: Kohustuslik kursus
Osalejate kriteeriumid:
Maht:

20 tundi

Eesmärgid:

 

1) Kujundada terviklik kirjandus- ja kultuurilooline teadmiste süsteem ning ajatelg;
2) anda ülevaade maailmakirjanduse kujunemisest realismist 21.sajandini, ajastu- ja kirjandusvoolude seostest (ajapiirid ja nende
tunnused, tähtsamad žanrid, autorid ja teosed);
3) suunata õpilast nägema paralleele, oskust loetud teoseid võrrelda ja leida sarnasusi ning erinevusi teoses esiletoodud väärtushinnangutes ja tõekspidamistes; 
4) suunata teoste lugemise kaudu nägema ja otsima seoseid ühiskonna ja iseendaga, arendada seeläbi kriitilist mõtlemist;
5) kursuse lõpuks on õpilane lugenud läbi vähemalt kolm tervikteost ja ühe luulekogu, mida suudab tõlgendada ja analüüsida.

 

Õpitulemused:

Õpilane

1) selgitab kirjandusperioodide ajalist järgnevust realismist kuni 21. sajandini ja seoseid ajaloo-ja kultuurikontekstiga;

3) leiab loetud teostest ajastule ja voolule iseloomuliku mõtteviisi ja väärtushinnangute kajastusi;

4) võrdleb teoste sisu, väljenduslaadi ja ülesehitust, eristab žanre;

5) on läbi lugenud 3 tervikteost, 1 luulekogu, valiku novelle;

6) arutleb tervikteoste ja tekstikatkendite erinevate seisukohtade, peamiste teemade ja probleemide üle.

Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö):

 Kirjandusperioodide ja -voolude kujunemine ja muutumine 19. sajandi lI poolest kuni 20. sajandi lõpuni.Teoste seosed ajastu ja kultuuriga. Realismi kujunemine ja muutumine maailmakirjanduses ja eesti kirjanduses. 

Modernism ja luuleeksperimendid.20. sajandi eesti luule, rühmitused. 

Modernistliku draama kujunemine ja tunnused.Sümbolistlik draama, absurdidraama. 20. sajandi eesti draama ülevaade.

Romaaniuuendus 20. sajandil: ülevaade modernistlikust romaanist; psühholoogilisest romaanist; kujunemisromaanist.

Käsitletavad tervikteosed:

1. A. Tšehhovi novellid "Ametniku surm", "Rõõm", "Naela otsas", "Paks ja peenike" + 2 vabal valikul (kokku 6 novelli);
2. E. Vilde "Pisuhänd";
3. F. Kafka "Protsess";
4. A. H. Tammsaare "Tõde ja õigus" I osa;
5. Vabalt valitud luulekogu järgnevatelt autoritelt: G. Suits, E. Enno, M. Under, H. Visnapuu, B. Alver, H. Talvik, B. Kangro.

 

Hindamine:

Arvestuslikult hinnatakse loetud teoste analüüse.

Ühe teose eest on võimalik saada 1-3 hinnet, hinnete hulk sõltub teosest ja selle käsitlusmeetodist. Hindamisel võetakse arvesse nii analüüsi- ja tõlgendusoskust kui ka aktiivset osalemist aruteludes ja rühmatöödes.

Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne):

Kursusehinne kujuneb kursuse jooksul saadud hinnete põhjal. Kui mitterahuldavaid või nõrku hindeid on kaks või rohkem, tuleb kursusehinne mitterahuldav. Kui üks töö on sooritatud mitterahuldavale hindele või sooritamata, siis ei ole kursusehinne kõrgem kui rahuldav. 

Kooliastmehinde panemisel arvestatakse kõiki perioodihindeid, kuid kaalukamad on 12. klassi kirjanduskursuste hinded.

Võlgnevuste likvideerimise võimalused:

Võlgnevused saab likvideerida järelevastamise ajal kokkuleppel õpetajaga kahe nädala jooksul pärast tunnis töö toimumist või töö esitamise tähtaega; mitterahuldava tulemuse parandamise korral kahe nädala jooksul pärast mitterahuldava hinde saamist; sooritades arvestuste nädalal suulise arvestuse.

Õppematerjalid:

A. Nahkur "Realismist postmodernismini"
E. Annus, L. Epner, M. Velsker "Uuem eesti kirjandus"
J. Kaus "20. sajandi kirjandus"

Tagasivaade orkestri tegemistele

Tagasivaade rahvatantsijate tegemistele

Tagasivaade segakoori tegemistele