Tartu Tamme Gümnaasium

Ainepass

Ainepass

Ainepass: Meditsiini ja tervishoiu alused 1.-3. kursus (sh praktika)

Õppeaasta: 2024/2025
Valdkond: Loodusained
Periood: 1, 2, 3
Aine: Arstiteaduse alused
Nimetus: Meditsiini ja tervishoiu alused 1.-3. kursus (sh praktika)
Õpetaja: Urmas Tokko
Klass: 10ME
Staatus: Suunakursus
Osalejate kriteeriumid:

Meditsiiniklassi suunakursus

Maht:

2 kursust + 1 praktikakursus. Kursused toimuvad vastavalt kokkulepetele TÜ, THKK jt asutustega, eraldi plaani alusel, mille õpetaja õpilastele Stuudiumi kaudu teatab.

Eesmärgid:

Õppeaine kirjeldus

  • 10.ME klass: Meditsiini ja tervishoiu alused  I ja II kursus (Üldine sisu: prekliiniline meditsiin, arstiteaduse alused).
  • Meditsiinipraktika: III meditsiinikursusena toimub koostöös Tartu Tervishoiu Kõrgkooli (THKK) jt asutustega 10. klassi lõpus nädalane Meditsiini ja tervishoiu õppepraktika (üks kursus). Praktika on arvestuslikult (A/MA) hinnatav. Osa praktika tegevustest võivad toimuda õppeaasta jooksul.
  • Õppe viivad reeglina läbi Tartu Ülikooli arstiteaduskonna, TÜ kliinikumi ja Tartu Tervishoiu Kõrgkooli (THKK) õppejõud. Loengud, seminarid ja praktikumid toimuvad reeglina TÜ Biomeedikumis, TÜ Kliinikumis ning Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis.
  • Meditsiini ja tervishoiu aluste baaskursusteks on Tamme gümnaasiumis toimuvad riikliku õppekava kursused ja Inimese füsioloogia suunakursus.

Meditsiini ja tervishoiu aluste õpetusega taotletakse, et õpilane:

  1. teadvustab oma huvisid, võimeid ja oskusi, mis võimaldavad adekvaatse enesehinnangu kujunemist ning konkreetsete karjääriplaanide tegemist;
  2. väärtustab enese ja teiste tervist;
  3. saab ülevaate prekliiniliste ja kliiniliste meditsiini ja tervishoiuerialade uurimis- ja tegevusvaldkondadest;
  4. saab ülevaate inimorganismi osade ehitusest ja talitlusest, mõistab nendevahelisi seoseid; mõistab inimkeha talitluslike häirete ja haiguste peamisi põhjusi ja tagajärgi ning seoseid terve inimese kehatalitlusega;
  5. tutvub ja saab ülevaate kaasaegses meditsiinis ja tervishoius haiguste ennetamisel, diagnoosimisel ja ravis kasutatavatest vahenditest ja meetoditest;
  6. saab ülevaate arstide, õdede, põetajate jt tervishoiutöötajate tegevusvaldkondadest ja igapäevatööst ning selle töö teoreetilistest alustest;
  7. tutvub meditsiini ja tervishoiu valdkonna ametite/elukutsetega, õppides tundma vastavaid haridus- ja koolitusvõimalusi;
  8. harjutab kõrgkoolide õppejõudude loengute ja praktikumide sisu mõistmist meditsiinist ja tervishoiust; omab võimalust saada spetsialistidelt vastuseid meditsiini ja tervishoiu küsimustes;
  9. harjutab meditsiini ja tervishoiu valdkondades vaatlus- ja praktilisi oskusi;
  10. kasutab teabeallikaid meditsiini ja tervishoiualase teabe leidmiseks ja analüüsiks;
  11. arendab oma digipädevusi;
  12. on loov ning motiveeritud elukestvaks õppeks ja koostööks, kujundab valmisolekut iseseisvaks karjääriotsuste tegemiseks.

 

Õpitulemused:

Õpilane:

  1. tunneb Sisu lühikirjelduses toodud teemadega seonduvaid peamisi mõisteid ja protsesse, oskab mõisteid rakendada ja protsesse analüüsida;
  2. väärtustab enese ja teiste inimeste tervist, oskab vältida peamisi riskitegureid tervisele;
  3. on võimeline mõistma õppejõudude teemakohaste loengute ja praktikumide sisu, tegema vastavate teemade piires järeldusi ja kokkuvõtteid;
  4. omab ülevaadet prekliiniliste ja kliiniliste meditsiini ja tervishoiuerialade uurimis- ja tegevusvaldkondadest;
  5. omab ülevaadet kaasaegses meditsiinis ja tervishoius haiguste ennetamisel, diagnoosimisel ja ravis kasutatavatest vahenditest ja meetoditest;
  6. omab ülevaadet inimkeha osade ehitusest ja talitlusest ning mõistab osadevahelisi seoseid;
  7. omab ülevaadet inimorganismi talitluslikest häiretest ja haigustest ning mõistab nende peamisi põhjusi ja tagajärgi, seoseid terve inimese kehatalitlusega;
  8. omab ülevaadet arstide, õdede, põetajate jt tervishoiutöötajate tegevusvaldkondadest, igapäevatööst ja töö teoreetilistest alustest;
  9. on võimeline omandatud teadmisi ja oskusi kasutama eri mõtlemistasanditel (vastavalt Bloomi taksonoomiale: teadmine, mõistmine, rakendamine, analüüs ja süntees, põhjendatud hinnangu andmine);
  10. oskab seostada õpitud bioloogia ja keemia ning selle alaharude teadmised ja oskused meditsiini ja tervishoiu teemadega;
  11. omab ettekujutust meditsiini ja tervishoiu teemade käsitlusest internetis; suhtub kogutavasse teabesse kriitiliselt ja on analüüsivõimeline teemakohase teabe töötlemisel;
  12. omab ettekujutust loodusteaduste (sh bioloogia) ja meditsiini tihedatest seostest ning vastavatest elukutsetest;
  13. on saanud kogemuse vaatlus- ja praktiliste oskuste kasutamisel meditsiini ja tervishoiu valdkondades.
  14. teab põetuse ja desmurgia (sidumise) põhitõdesid ning oskab neid praktikas rakendada.
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö):

10.klassi kursused: Meditsiini ja tervishoiu alused I ja II kursus, üldteemal Arstiteaduse alused, prekliinilised valdkonnad.

* Õppesisu teemad võivad veidi varieeruda, sõltuvalt kõrgkoolide võimalustest ja kooliga koostööst tulenevatest vajadustest. 

  • Sissejuhatus meditsiini ja tervishoiu õppesse (kliinikum)
  • Anatoomia I – III (3 õppepäeva)
  • Füsioloogia praktikumid (TÜ ja THKK)
  • Biokeemia ja veenivere võtmine(THKK)
  • Radiograafia (THKK)
  • Massaaž (THKK)
  • Füsioteraapia (THKK)
  • Rahvatervishoid I-II (2 õppepäeva)
  • Põetus ja sidumine I – III (3 õppepäeva)
  • Histoloogia
  • Farmaatsia (TÜ Tehnoloogiainstituut)

Iseseisev töö: e-portfoolio/blogi koostamine koostöös rühmakaaslastega..

Meditsiinipraktika – üks kursus, koostöös Tartu Tervishoiu Kõrgkooli jt asutustega.

 

Hindamine:

Hindamine on mitteeristav (arvestatud/mittearvestatud ehk A/MA).

Meditsiinipraktika hinnatakse eraldi õpilase koostatava praktikapäeviku (sissekannete hulga ja kvaliteedi, analüüsi ja teadmiste-arusaamiste) ja praktikale järgnevas ühisarutelus osalemise alusel, hindamine on samuti arvestuslik.

Õpilastel on tarvis teha õppepäeva jooksul endale märkmeid, et seejärel koostada blogi/kodulehe sisskanne võimalikult peagi (nädala jooksul).

Blogi tuleb teha avalikuks ning selle aadress lisada õpetaja osutatud kohta Drives:

10.ME klass:  https://docs.google.com/document/d/1Gwjv8X5TJ77Giz961uKI9b2iQE7Cm-W_RJnoOESH3QY/edit?usp=sharing 

Blogide kaitsmine komisjoni ees või muu kursusi kokkuvõttev tegevus toimub kursuste lõpus  maikuus).

Blogi/koduleht tuleb teha 2 – 3 liikmelistes rühmades, koostöös. Plagiaat sissekannetes on keelatud – eesmärk on ju õppe mõtestamine iseenda jaoks.

  • Iga õppepäeva juures on selle sissekande peamise vastutaja/tegija nimi, kuid omavaheline koostöö sissekande loomiseks on väga oodatud.       
  • Kaks korda aastas16. detsembriks 2024 ja kursuste lõpuks (maikuu lõpupoole 2025) - tuleb lisada eraldi sissekanne iga rühmaliikme individuaalse analüüsina:
  1. Mida sain õppepäevadel osalemisel enda kohta teada?
  2. Kuidas õpe mind arendas?
  3. Mis mind õppepäevade läbimisel kõige rohkem nö kõnetas?

1) Sissekannetes tuleb austada patsientide jt isikute privaatsust – nt on keelatud inimesi ilma loata pildistada, nende nimesid ja haiguslugu seostada (tuleb kirjeldada anonüümselt ja kuupäevadeta – nt: „räägiti kellestki…, kunagi toimunud juhtumist, kus…“).

2) Blogis tuleb iga osaletud õppepäeva kohta kirjutada:

a.         Teema, toimumisaeg- ja koht, õppejõud

b.  Mida õpetati, mida nägite – st kirjeldus meditsiini ja tervishoiualasest sisust.

c.   Kui võimalik (kui tutvustatakse), iseloomustage üht teile uut aparaati või meetodit teaduses, uurimistöös, rakendamises praktikasse jne.

d.  Kirjutage välja 2-3 teile seni tundmatut loodusteaduslikku vm mõistet koos selgitusega. Seletuse saate ka pärast õppepäeva interneti vm abil lisada.

e.  Kuidas on õppepäevaga seotud teie varasemad teadmised, koolis jm õpitu? Tooge näited. Seosed nt erinevates õppeainetes õpituga/õpitavaga. (Nt keemias õpiti pH-d, seda tarkust on meditsiinis tarvis…(kus/miks). Loodusteadustega nagunii, kuid ka humanitaar- ja sotsiaalainetega.

3)  Lisada iga õppepäeva kohta vähemalt üks illustratsioon. Pilt teha ise, kasutada teise õpilase tehtud pilti (viidata!) või leida see internetist (viidata ja kasutada autoriõigustega kooskõlas!). Illustratsioone leiab nt Wikimedia Commons (https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page ), või Flickr commons (https://www.flickr.com/commons ), Unsplash (https://unsplash.com/ jne lehtedelt, otsi Creative Commons litsentsiga pilte.

Tähelepanu:

„Põetuse ja sidumise“ teemat blogis kajastama ei pea. See õpe toimub kooli projektipäevade ajal (5.-6. märts) ning arvestuslikult 4 „tavalist“ õppepäeva (2x70 min).

Blogi/kodulehe hindamiskriteeriumid (õpetaja/komisjoni hinnang, kas lugeda sissekanne arvestatuks):

1) Õppepäeva sisu edastamine: sisukus, selgus, teema ammendavus (sh ülaltoodud, p.2 a – f) nõuete täidetus). Igaühe eneseanalüüs (blogis) ja blogi kaitsmine.

2) Keeleline korrektsus

3) Illustratsioonide olemasolu, kohasus ja autoriõigustega arvestamine (viitamine, illustratsioonide litsentsitingimused jms. Vt nt: https://oppematerjalid.wordpress.com/oppematerjalid/oppematerjalide-autorioigus/ ja http://www.hkhk.edu.ee/autorioigus/ )

4) Vormistamine (sh aeg, koht, nimed), tehniline korrektsus ja IKT vahendiga loodu kasutajasõbralikkus.

 

Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne):

Arvestuse saamiseks peab:

  1. osalema ja vastavalt siin Hindamise osas esitatud (ja õpilastele saadetud) nõuetele blogis kajastama vähemalt 80% õppepäevadest (Siin tähendab õppepäev 2 x 45 min või 2 x 70 min õpet koolivälistelt lektoritelt). Olenevalt kokkulepetest kooli partneritega on aastas ca 16-20 õppepäeva – seega kohalkäimist eeldatakse vähemalt 13-16 korral (täpne hulk selgub kursuse lõpus). 
  2. edukalt osalema blogide kaitsmisel (või sellega analoogsetes kokkuvõtvas tegevuses);
  • Sissekannete tähtaegadest (vahekokkuvõte 16.dets, lõpp-kokkuvõte maikuu lõpupoole) hilinemise korral antakse õpilasele lisatöö (blogisissekanne täiendaval teemal)
  • Blogi sissekannete plagiaadi korral tulemust ei arvestata ning olukord lahendatakse vastavalt kooli üldistele reeglitele.

 

Võlgnevuste likvideerimise võimalused:

Õppepäevadel osalemist ei ole võimalik korrata. Põhjendatud erandjuhtudel tuleb antud teemal teha blogisissekanne õpetaja antud teemal.

Õppematerjalid:

Õppematerjalid: Õppejõudude antavad materjalid ning õpilase enda poolt õppepäeval kohapeal tehtavad märkmed/konspekt.

Iseseisev töö: Märkmete/konspekti tegemine õppepäeva jooksul. Blogi/kodulehe sissekannete loomine koostöös ja eneseanalüüs õppepäevadel osalemisest.

Tagasivaade orkestri tegemistele

Tagasivaade rahvatantsijate tegemistele

Tagasivaade segakoori tegemistele