Õppeaasta: |
2023/2024 |
Valdkond: |
Loodusained |
Periood: |
1, 2, 3 |
Aine: |
Arstiteaduse alused |
Nimetus: |
Meditsiini ja tervishoiu alused 1.-3. kursus (sh praktika) |
Õpetaja: |
Urmas Tokko |
Klass: |
10ME |
Staatus: |
Suunakursus |
Osalejate kriteeriumid: |
Meditsiini õppesuund
|
Maht: |
2 kursust + 1 praktikakursus. Kursused toimuvad vastavalt kokkulepetele TÜ, THKK jt asutustega, eraldi plaani alusel, mille õpetaja õpilastele Stuudiumi kaudu teatab.
|
Eesmärgid: |
Õppeaine kirjeldus
- 10.ME klass: Meditsiini ja tervishoiu alused I ja II kursus (Üldine sisu: prekliiniline meditsiin, arstiteaduse alused).
- Meditsiinipraktika: III meditsiinikursusena toimub koostöös Tartu Tervishoiu Kõrgkooli (THKK) jt asutustega 10. klassi lõpus nädalane Meditsiini ja tervishoiu õppepraktika (üks kursus). Praktika on arvestuslikult (A/MA) hinnatav. Osa praktika tegevustest võivad toimuda õppeaasta jooksul.
- 11.ME klass: Meditsiini ja tervishoiu alused III ja IV kursus (Üldine sisu: kliiniline meditsiin, sissejuhatus enamlevinud haigustesse).
- Meditsiinipraktika: VI kursusena toimub 11. klassi lõpus Meditsiini õppepraktika (töövarjupäev kliinikumi osakondades, kavandatavalt ka perearstide või proviisorite juures ning hooldekodus, seminarid/külastused/praktilised tegevused mitmesuguste ainevaldkonnaga seotud asutustes/kooli partnerite juures). Praktika on samuti arvestuslikult (A/MA) hinnatav.
-
Õppeaine maht kummaski klassis (10.ME ja 11.ME) on 2+1 kursust (kokku 4+2 kursust). Õppe viivad reeglina läbi Tartu Ülikooli arstiteaduskonna, TÜ kliinikumi ja Tartu Tervishoiu Kõrgkooli (THKK) õppejõud. Loengud, seminarid ja praktikumid toimuvad reeglina TÜ Biomeedikumis, TÜ Kliinikumis ning Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis.
-
Meditsiini ja tervishoiu aluste baaskursusteks on Tamme gümnaasiumis toimuvad riikliku õppekava kursused ja Inimese füsioloogia suunakursus.
Meditsiini ja tervishoiu aluste õpetusega taotletakse, et õpilane:
- teadvustab oma huvisid, võimeid ja oskusi, mis võimaldavad adekvaatse enesehinnangu kujunemist ning konkreetsete karjääriplaanide tegemist;
- väärtustab enese ja teiste tervist;
- saab ülevaate prekliiniliste ja kliiniliste meditsiini ja tervishoiuerialade uurimis- ja tegevusvaldkondadest;
- saab ülevaate inimorganismi osade ehitusest ja talitlusest, mõistab nendevahelisi seoseid; mõistab inimkeha talitluslike häirete ja haiguste peamisi põhjusi ja tagajärgi ning seoseid terve inimese kehatalitlusega;
- tutvub ja saab ülevaate kaasaegses meditsiinis ja tervishoius haiguste ennetamisel, diagnoosimisel ja ravis kasutatavatest vahenditest ja meetoditest;
- saab ülevaate arstide, õdede, põetajate jt tervishoiutöötajate tegevusvaldkondadest ja igapäevatööst ning selle töö teoreetilistest alustest;
- tutvub meditsiini ja tervishoiu valdkonna ametite/elukutsetega, õppides tundma vastavaid haridus- ja koolitusvõimalusi;
- harjutab kõrgkoolide õppejõudude loengute ja praktikumide sisu mõistmist meditsiinist ja tervishoiust; omab võimalust saada spetsialistidelt vastuseid meditsiini ja tervishoiu küsimustes;
- harjutab meditsiini ja tervishoiu valdkondades vaatlus- ja praktilisi oskusi;
- kasutab teabeallikaid meditsiini ja tervishoiualase teabe leidmiseks ja analüüsiks;
- arendab oma digipädevusi;
- on loov ning motiveeritud elukestvaks õppeks ja koostööks, kujundab valmisolekut iseseisvaks karjääriotsuste tegemiseks.
|
Õpitulemused: |
Õpilane:
- tunneb Õppesisus toodud teemadega seonduvaid peamisi mõisteid ja protsesse, oskab mõisteid rakendada ja protsesse analüüsida;
- väärtustab enese ja teiste inimeste tervist, oskab vältida peamisi riskitegureid tervisele;
- on võimeline mõistma õppejõudude teemakohaste loengute ja praktikumide sisu, tegema vastavate teemade piires järeldusi ja kokkuvõtteid;
- omab ülevaadet prekliiniliste ja kliiniliste meditsiini ja tervishoiuerialade uurimis- ja tegevusvaldkondadest;
- omab ülevaadet kaasaegses meditsiinis ja tervishoius haiguste ennetamisel, diagnoosimisel ja ravis kasutatavatest vahenditest ja meetoditest;
- omab ülevaadet inimkeha osade ehitusest ja talitlusest ning mõistab osadevahelisi seoseid;
- omab ülevaadet inimorganismi talitluslikest häiretest ja haigustest ning mõistab nende peamisi põhjusi ja tagajärgi, seoseid terve inimese kehatalitlusega;
- omab ülevaadet arstide, õdede, põetajate jt tervishoiutöötajate tegevusvaldkondadest, igapäevatööst ja töö teoreetilistest alustest;
- on võimeline omandatud teadmisi ja oskusi kasutama eri mõtlemistasanditel (vastavalt Bloomi taksonoomiale: teadmine, mõistmine, rakendamine, analüüs ja süntees, põhjendatud hinnangu andmine);
- oskab seostada õpitud bioloogia ja keemia ning selle alaharude teadmised ja oskused meditsiini ja tervishoiu teemadega;
- omab ettekujutust meditsiini ja tervishoiu teemade käsitlusest internetis; suhtub kogutavasse teabesse kriitiliselt ja on analüüsivõimeline teemakohase teabe töötlemisel;
- omab ettekujutust loodusteaduste (sh bioloogia) ja meditsiini tihedatest seostest ning vastavatest elukutsetest;
- on saanud kogemuse vaatlus- ja praktiliste oskuste kasutamisel meditsiini ja tervishoiu valdkondades;
- oskab anda esmaabi ning vastavaid võtteid põhjendada;
- teab põetuse ja desmurgia (sidumise) põhitõdesid ning oskab neid praktikas rakendada.
|
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): |
10.klassi kursused: Meditsiini ja tervishoiu alused I ja II kursus, üldteemal Arstiteaduse alused, prekliinilised valdkonnad.
* Õppesisu teemad võivad veidi varieeruda, sõltuvalt kõrgkoolide võimalustest ja kooliga koostööst tulenevatest vajadustest.
- Sissejuhatus meditsiini ja tervishoiu õppesse
- Anatoomia I – III (3 õppepäeva)
- Füsioloogia (TÜ)
- Füsioloogia praktikum (THKK)
- THKK erialad
- Massaaž (THKK)
- Füsioteraapia (THKK)
- Rahvatervishoid I-II (2 õppepäeva)
- Biokeemia loeng ja praktikum, THKK
- Põetus ja sidumine I – III (3 õppepäeva)
- Histoloogia
- Farmaatsia (TÜ Tehnoloogiainstituut)
Iseseisev töö: e-portfoolio/blogi koostamine koostöös rühmakaaslastega..
Meditsiinipraktika – üks kursus, koostöös Tartu Tervishoiu Kõrgkooli jt asutustega.
|
Hindamine: |
Hindamine on mitteeristav (arvestatud/mittearvestatud ehk A/MA).
Meditsiinipraktika hinnatakse eraldi õpilase koostatava praktikapäeviku (sissekannete hulga ja kvaliteedi, analüüsi ja teadmiste-arusaamiste) ja praktikale järgnevas ühisarutelus osalemise alusel, hindamine on samuti arvestuslik.
Õpilastel on tarvis teha õppepäeva jooksul endale märkmeid, et seejärel koostada blogi/kodulehe sisskanne võimalikult peagi (nädala jooksul).
Blogi tuleb teha avalikuks ning selle aadress lisada õpetaja osutatud kohta Drives:
10.ME klass: https://docs.google.com/document/d/14lZb2OZS87KE985Y0HFcMZ-swYwolT_rEgqZHCwrXLM/edit?usp=sharing
11.ME klass: https://docs.google.com/document/d/12uwli2cVhWG5Vs-oAvUHrMscf5UQJwLkkzzY9F1zpBw/edit?usp=sharing
Blogide kaitsmine komisjoni ees või muu kursusi kokkuvõttev tegevus toimub kursuste lõpus (10.kl maikuus, 11.kl veebruaris-märtsis).
Blogi/koduleht tuleb teha 2 – 3 liikmelistes rühmades, koostöös. Plagiaat sissekannetes on keelatud – eesmärk on ju õppe mõtestamine iseenda jaoks.
- Iga õppepäeva juures on selle sissekande peamise vastutaja/tegija nimi, kuid omavaheline koostöö sissekande loomiseks on väga oodatud.
- Kaks korda aastas – 15. detsembriks 2023 ja kursuste lõpuks (10. klass 16. maiks 2024 ja 11. klass 21. veebruariks 2024) - tuleb lisada eraldi sissekanne iga rühmaliikme individuaalse analüüsina:
- Mida sain õppepäevadel osalemisel enda kohta teada?
- Kuidas õpe mind arendas?
- Mis mind õppepäevade läbimisel kõige rohkem nö kõnetas?
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): |
Arvestuse saamiseks peab:
- osalema ja blogis kajastama vähemalt 80% õppepäevadest (Siin tähendab õppepäev 2 x 45 min või 2 x 70 min õpet koolivälistelt lektoritelt). Olenevalt kokkulepetest kooli partneritega on aastas ca 16-20 õppepäeva – seega kohalkäimist eeldatakse vähemalt 13-16 korral.
Tähelepanu: „Põetus ja sidumine“ (10.kl) ning „Esmaabi“ (11.kl) õppe maht on 4 tavalist (2x70 min) õppepäeva, seega tuleb seal kindlasti osaleda või äärmisel vajadusel teha neil teemadel kokkuvõttev teoreetiline töö (kokkuleppel õp. U. Tokkoga).
- edukalt osalema blogide kaitsmisel (või sellega analoogsetes kokkuvõtvates tegevustes);
- Vahekokkuvõtte tähtajast (vt ülal) hilinemise korral antakse õpilasele lisatöö (blogisissekanne täiendaval teemal)
- Blogi sissekannete plagiaadi korral tulemust ei arvestata ning olukord lahendatakse vastavalt kooli üldistele reeglitele.
Kooliastmehinded kujunevad järgmiselt:
- Nädalati toimuvate õppepäevadega seotud kursuste (I.-II. ja IV.-V) mitteeristavate (A/MA) hinnete alusel.
- Meditsiinipraktikad (III kursus/10.kl ning VI kursus 11.kl) hinnatakse eraldi ja samuti mitteeristavalt (A/MA), kooliastmehinne pannakse välja nende alusel. Kumbki praktika kursus ei tohi olla mittearvestatud.
|
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: |
Õppepäevadel osalemist ei ole võimalik korrata. Põhjendatud erandjuhtudel tuleb antud teemal teha blogisissekanne õpetaja antud teemal või paluda ise õppejõult teist võimalust vastamiseks: “Põetus ja sidumine“ (10.kl).
|
Õppematerjalid: |
Õppematerjalid: Õppejõudude antavad materjalid ning õpilase enda poolt õppepäeval kohapeal tehtavad märkmed/konspekt.
Iseseisev töö: Märkmete/konspekti tegemine õppepäeva jooksul. Blogi/kodulehe sissekannete loomine koostöös ja eneseanalüüs õppepäevadel osalemisest.
|