Ainepass: Biotehnoloogia
Õppeaasta: | 2022/2023 |
Valdkond: | Loodusained |
Periood: | 1 |
Aine: | Biotehnoloogia |
Nimetus: | Biotehnoloogia |
Õpetaja: | Urmas Tokko |
Klass: | 12ME |
Staatus: | Suunakursus |
Osalejate kriteeriumid: | Looduse ja meditsiini õppesuund |
Maht: | 1 kursus, sh umbes pool mahust laboripraktikum. |
Eesmärgid: | Kursusega taotletakse, et õpilane:
|
Õpitulemused: | Õpilane: 1. mõistab ja analüüsib alljärgnevas ainekavas toodud rakendusi, protsesse, põhimõisteid; Ainekava peamised teemad on toodud käesoleva ainepassi Sisu lühikirjelduses. 2. seostab rakendusbioloogiat/biotehnoloogiat bioloogia ja teiste loodusteaduste ja igapäevaeluga; 3. toob näiteid rakendusbioloogia/biotehnoloogia valdkondade kohta põllumajanduses, toiduaine- ja ravimitööstuses, energeetikas ja mujal; 4. analüüsib ja hindab eri organismirühmade biotehnoloogilisi rakendusi ning nende positiivseid ja negatiivseid külgi, toob rakendamisvõimaluste näiteid; 5. selgitab raku- ja embrüotehnoloogia meetodeid ja tegevusvaldkondi ning toob nende kohta näiteid; 6. seostab rakendusbioloogiat/biotehnoloogiat säästva arenguga; 7. toob näiteid geenitehnoloogia rakendusvaldkondade kohta ning selgitab kasutatavaid meetodeid; 8. selgitab geenitehnoloogia rakendamise võimalusi meditsiinis ja GMO kasutamist toiduks ning nendega seotud eetilisi probleeme; 9. on praktiliselt tundma õppinud ja mõistab peamisi töövõtteid ja meetodeid kaasaegses biotehnoloogias. 10. mõistab laboripraktikumis tehtut, oskab toimunud eksperimente kirjeldada ning nende sisu selgitada (sh DNA eraldamine, PCR, mutatsiooni määramine). |
Sisu lühikirjeldus (ka iseseisev töö): | RAKENDUSBIOLOOGIA VALDKOND. Ajalooline ülevaade bioloogia arengust, rakendusbioloogia seos teiste loodusteaduste ja igapäevaeluga. Rakendusbioloogia saavutuste näiteid mitmesugustes valdkondades (nt põllumajandus, toiduaine- ja ravimitööstuses, …) – bakterite, loomade, taimede ja seente rakendusbioloogilised võimalused. Geneetiliselt muundatud organismid (GMO) ja vastavad näited. Bioeetika küsimusi ja näiteid. Rakendusbioloogia seos meditsiini ja säästva arenguga. Ülevaade biosensoritest. Ülevaade in vitro farmakoloogiast, biomeditsiiniliste analüüside ja molekulaardiagnostika näited. RAKU- JA EMBRÜOTEHNOLOOGIA. Ülevaade raku- ja embrüotehnoloogia tegevusvaldkondadest ning meetoditest: meristeempaljundus, embrüosiirdamine, kloonimine. Hübridoomtehnoloogiad ja monokloonsed antikehad; Embrüosiirdamine; Kloonimine (embrüonaal-, reproduktiivne, tuum-, ja terapeutiline kloonimine); Tüvirakud ja rakuteraapia. Rakkude programmeeritud suremine (apoptoos). GEENITEHNOLOOGIA. Molekulaargeneetika põhiprotsessid kordavalt (üldbioloogia kursusest) – replikatsioon, transkriptsioon, translatsioon. Ülevaade geenitehnoloogias kasutatavatest meetoditest. Rekombinantne DNA, viirusvektor, plasmiidne vektor. CRISPR-Cas tehnoloogia. Ülevaade geeni kloneerimisest (Cas9 näitel), vastavatest peremeesorganismidest ning valgu (geenitehnoloogilise „toote“) puhastamise meetoditest, vastava näide bioinformaatikast. DNA sekveneerimine (järjestuse määramine), PCR (polümeraasne ahelreaktsioon). Isiku molekulaarbioloogiline tuvastamine, DNA-profiil, DNA sõrmejälgede metoodika. Polümorfsed markerid; Tandem(kordus)järjestus, SNP (ühenukleotiidne erisus/varieeruvus). LABORITÖÖDEGA seonduv: rakendusbioloogia Eestis ning valdkonnaga seotud elukutsed. Pipeteerimine; geenitehnoloogiline laboriaparatuur. DNA eraldamine, polümeraasne ahelreaktsioon - PCR. Isiku molekulaarbioloogiline tuvastamine, mutatsiooni määramine. Kloneerimine, selle käik. Näide bioinformaatikast (praktiline töö). |
Hindamine: |
|
Lõpptulemuse kujunemine (ka kooliastme hinne): |
|
Võlgnevuste likvideerimise võimalused: | 1) Üldiselt vastavalt kooli hindamisjuhendile ja järelevastamise korrale. 2) Laboripraktikume järele teha ei ole võimalik. Rohkem kui ühelt laboripraktikumi õppepäevalt või ühe õppepäeva küllalt suurest osast puudumine vähendab reeglina vastavat hinnet ühe palli võrra, kahelt kahe palli võrra, jne. (Väga põhjendatud erandid lepitakse õpetaja ja õpilase vahel kokku, korvates puudumist näiteks teemakohase lisatööga). 3) Iga kontrolltööd saab ühe korra järele vastata. Kui õpilane seda võimalust ei kasuta, hinnatakse vastav töö hindega „nõrk“ („1“). |
Õppematerjalid: |
Täiendava õppematerjalina: trükimeedias ilmuv ja internetimaterjalid biotehnoloogia teemadel. |