Kokkuvõte

Võistlustöid lugedes jäi silma teoste sisukirjelduste rohkus. Tõsi, seda jääb aasta-aastalt vähemaks ning see teeb rõõmu. Arvustus tähendab ju siiski teose maailma, keelde ja stiili süüvimist ning enda mõtiskluste tulemuse kirjapanekut. Analüüs on see, mis arvustuse heaks teeb. Ärge kartke sünteesi! Harutage teos osadeks ja üldistage seejärel! Silma jäi, et arvustatud oli ka selliseid raamatuid, mis ilukirjanduse alt tegelikult juba välja kipuvad jääma. Seekord pigistas žürii ühe silma kinni ja andis siiski punkte, kuid soovin, et järgmisel võistlusel lähtutaks rohkem konkursi statuudist.

Auhinnatud tööd

Põhikool

Õpilanetulemuskooljuhendajateoshinnang
Karolin KelpmanI koht,
Eesti Emakeeleõpetajate Seltsi preemia
Tartu Kunstigümnaasium,
8. klass
Ebe TuvikeHeiki Vilep „Hirm“, A-Disain, 2010Karolin Kelpman on kirjutanud väga hea proosakäsitluse, mis küsib autori kavatsuse, teose tausta ja mõju järele. See on hea sissevaade teose ja selle autori maailma. Eraldi tahaks veel nimetada Karolini nõtket keelekasutust.
Sandra Maria LeetII kohtTalinna Reaalkool,
7. klass
Piret JärvelaJay Asher „Kolmteist põhjust“, Penguin Group, 2007Sandra Maria Leet oskab koos käsitletava teose autoriga südant valutada ning näha teosel ka laiemat kui puhtalt kirjanduslikku mõju.
Kerttu SarapuuIII kohtTartu Kunstigümnaasium,
9. klass
Taimi RussMargus Karu „Nullpunkt“, Pegasus, 2010Julge käsitlus. Kerttu Sarapuu jagab lugemisoovitusi ning püüab vaadata teksti taha ja lugeja mõtteisse.
Merilyn ElgeKriitilise kirjutaja eripreemia Rapla Ühisgümnaasium,
7. klass
Ülle MäekiviMika Keränen „Varastatud oranž jalgratas“, Jutulind, 2008Merilyn Elgel on julgust käsitletavat teost kriitilise pilguga vaadata, eristudes sellega teistest võistlejatest, kes üsnagi heatahtlikuks jäid. Kriitik võib ka karm olla, kuid ainult põhjendatult, ning Merylin on kenasti välja toonud põhjused, miks tal on raamatu autorile etteheiteid
Liis LuudeNoorele lugejale kirjutaja eripreemiaTartu Kunstigümnaasium,
8. klass
Ebe TuvikeDiana Leesalu „2 grammi hämaruseni“, Verb, 2005Liis Luude arvustus on selgelt suunatud eakaaslastele, julgelt on esitatud seisukohad nii käsitletava teose keele kui stiili kohta.
Iiris SavikOsava analüüsi eripreemiaTartu Tamme Gümnaasium,
8. klass
Kristina UdeMargus Karu „Nullpunkt“, Pegasus, 2010Iiris Savik kirjutab ladusalt. Tema arvustuse tagant paistab suur lugemus, mis lubab tal teha osavaid üldistusi ja säilitada lugedes vaatlusvõime, mis kõik on eelduseks hea arvustuse kirjutamisel, nagu ka Iirise teksti kohta kõhklematult öelda võib.
Kirsika MeresmaaHea arvustuse preemiaRapla Ühisgümnaasium,
7. klass
Ülle MäekiviMai Raet „Surnud liblikad“, Tänapäev, 2010Kirsika Meresmaa oskab teosest üles leida selle eripära ning seda veenvalt esitada, samuti küsib ta õigustatult kodumaise heal tasemel noortekirjanduse järele.
Lisanne MeristoHea arvustuse preemiaTartu Kunstigümnaasium,
8. klass
Ebe TuvikeKerli Altmart „Makaagid ja majad“, Tänapäev, 2009Lisanne Meristo on asunud julgelt teose kallale, tuues välja selle puudused ja head küljed. Tubli arvustus!
Ly KuudebergHea arvustuse preemiaTartu Kunstigümnaasium,
8. klass
Ebe TuvikeRoone Roost „Mis sul viga on“, , 2010Ly Kuudeberg annab ausalt edasi enda mõtted seoses käsitletava raamatuga ning sama julgelt toob esile ka oma isikliku maailmavaate. Julgus paeluski.
Alvin MeltovHea arvustuse preemiaTartu Kunstigümnaasium,
9. klass
Taimi RussSass Henno „Ma olin siin“, Eesti Päevaleht, 2005Alvin Meltov on kirjutanud kerge stiilis arvustuse raske sisuga raamatule. Teose käsitlus on ülevaatlik ja kujundirohke.
Kairis KalbergHea arvustuse preemiaTartu Kunstigümnaasium,
9. klass
Taimi RussMargus Karu „Nullpunkt“, Pegasus, 2010Meeldis, et Kairis Kalberg on pööranud oma arvustuses tähelepanu teose keelele ning küsib eheduse järele.
Maret LindHea arvustuse preemiaTartu Kunstigümnaasium,
9. klass
Taimi RussSulev Oll „Printsessi voodikohendaja päevaraamat“, Eesti Ajalehed, 2010Lühikeses arvustuses on Maret Lind suutnud edasi anda olulisema, midagi üleliigset siin ei leidu. Kõik on konkreetne ja täpne.

Gümnaasium

Õpilanetulemuskooljuhendajateoshinnang
Triin SeppI koht ja luulearvustuse eripreemiaTartu Tamme Gümnaasium,
11. klass
Piibe LeigerTriin Tasuja „Provintsiluule“, Värske Raamat, 2009Triin Sepp on kirjutanud selle võistluse parima arvustuse, mis paistis silma põhjaliku luuleanalüüsiga. Sellist arvustust lugedes tekkis lootus, et ehk jätkab Triin arvustuste kirjutamist, sest luule tundub talle tõeliselt korda minevat ning käesolev arvustus sobib nii pikkuselt kui põhjalikkuselt isegi juba Loomingusse või Vikerkaarde. Usun, et ka Värske Rõhk oleks kaasautori üle rõõmus.
Sander LuppII koht,
Eesti Emakeeleõpetajate Seltsi preemia
Hugo Treffneri Gümnaasium,
11. klass
Monika PiirimäeLeo Kunnas „Gort Ashryn“, Eesti Päevaleht, 2008Väga hea romaaniarvustus! Sander Lupp on suure süvenemisega lahanud teksti ning tulemuse kenas keeles ja hea ulmetundmise kastmes lugejale serveerinud. Selliseid arvustusi on lausa rõõm lugeda, vaim saab toidetud ja soov raamatut uuesti kätte võtta muutub vastupandamatuks.
Kaija-Liis LattikIII kohtNõo Reaalgümnaasium,
11. klass
Heily SoosaarBirk Rohelend „Enesetapjad“, Tänapäev, 2009Kaija-Liis Lattik on arvustajana tabanud hästi käsitletava teose õhkkonda ja see on andnud talle hea jalgealuse, analüüsimaks autori kavatsust ja teose võimalikku vastuvõttu lugeja poolt.
Marilyn FridolinAutorit mõistva arvustuse eripreemiaHugo Treffneri Gümnaasium,
11. klass
Monika PiirimäeMehis Heinsaar „Artur Sandmani lugu“, Tuum, 2005Marylin Fridolin on arvustusele lähenenud väga isiklikust vaatenurgast, kuid tänu sellele on ta käsitletava teose autorile ja teose peategelasele ka väga lähedale jõudnud ning suutnud oma arvamuse õhuliselt sõnastada.
Maris PaarmetsAsjaliku arvustaja eripreemia,
Saksa Kultuuri Instituudi preemia
Tartu Tamme Gümnaasium,
11. klass
Piibe LeigerKathrin Schmidt „Sa ei sure“, Eesti Raamat, 2010Maris Paarmets on väga asjaliku stiiliga arvustaja, ta ütleb otsekoheselt ja lihtsalt välja, mida käsitletavast teosest mõtleb ega keeruta hinnangute andmisel.
Liina LuhtHea arvustuse preemiaHugo Treffneri Gümnaasium,
11. klass
Monika PiirimäeBirk Rohelend „Mu sõraline sõber“, Tammerraamat, 2009Liina Luht on õnnestunult käsitlenud peategelase arengut ning püüab pseudonüümi tagant autori tõelist isikut otsida, et teost paremini mõista. Samuti õnnestunult.
Kaisa MillHea arvustuse preemia,
Saksa Kultuuri Instituudi preemia
Hugo Treffneri Gümnaasium,
11. klass
Monika PiirimäeLeonie Swann „Glennkill“, Atlex, 2009Kaisa Mill on kirjutanud mõnuga loetava arvustuse, milles ta annab hea ülevaate teose põhiideestikust ja ahvatleb pelgalt kirjeldusega kõne alla olevat teost kätte võtma.
Bo Britt PeetHea arvustuse preemia,
Soome Instituudi preemia
Hugo Treffneri Gümnaasium,
11. klass
Elina Hirvonen „Et tema mäletaks sedasama“, Varrak, 2007Bo Britt Peet kirjutab tõelise kaasaelamisega raamatust, mis teda on sügavalt puudutanud ning püüab lugejale edasi anda teda vallanud emotsioone mõtliku ja rahuliku analüüsi abil
Patrik HytönenHea arvustuse preemiaViljandi Maagümnaasium,
11. klass
Alli LunterVeiko Huovinen „Poja surm“, Kultuurileht, 2010Patrik Hytönen on kirjutanud hingemineva arvustuse, jäädes neutraalsele positsioonile teose suhtes, ilma moraalitsemata ning tõelise mõistmisega.
Karl PuuseppHea arvustuse preemiaTallinna Reaalkool,
12. klass
Piret JärvelaAndrus Kivirähk „Mees kes teadis ussisõnu“, Eesti Keele Sihtasutus, 2007Karl Puusepp on kirjutanud hästi jälgitava ja selge struktuuriga arvustuse, kus käsitletavat teost on igakülgselt analüüsitud. Hea töö!
Elis KaljuveeHea arvustuse preemiaTartu Tamme Gümnaasium,
12. klass
Maria Kupinskaja „Minu Alaska“, Petrone Print, 2008Elis Kaljuvee on arvustada võtnud reisiraamatu, ning teeb seda kergelt unenäolises stiilis, mistõttu tema arvustus astub ilukirjandusele lähemale, kui arvustatav teos ise.
Reti LõhmusHea arvustuse preemia,
Saksa Kultuuri Instituudi preemia
Tartu Tamme Gümnaasium,
12. klass
Piibe LeigerDaniel Kehlmann „Maailma mõõtmine“, AS Atlex, 2008Reti Lõhmus on kirjutanud hea ja süveneva arvustuse, mida on toredate keeleleidude (silmi sirutavad avastused jne) pärast nauditav lugeda.